Loze beloften mogen niet

DE industrie zal haar mooie beloften over gezondheidsbevorderende voedingsmiddelen goed moeten onderbouwen. De Europese overheid werkt aan nieuwe regels die zeggen dat gezondheidsbeloften op het etiket of in de reclame alleen mogen als het gunstige effect wetenschappelijk bewezen is. Mogelijk moet voor iedere bewering zelfs een toelating gevraagd worden voor ze gebruikt mag worden. Valse beweringen kunnen in België nu ook al aangepakt worden op basis van de reclamewetgeving, maar die wordt meestal pas toegepast nadat een product al op de markt is gebracht.Voedingsmiddelen met een 'fout' voedingsprofiel, zoals snoepgoed of alcoholhoudende dranken, mogen volgens de Europese ontwerptekst helemaal geen gezondheidsvoordeel beloven. Dat om te verhinderen dat ongezonde voeding 'opgewaardeerd' zou worden door er bijvoorbeeld een beetje vitamine aan toe te voegen. ,,Het verbod op gezondheidsbeloften voor alcoholhoudende dranken blijft waarschijnlijk in de uiteindelijke verordening behouden'', zegt consultant Patrick Coppens, die de Europese voedingswetgeving op de voet volgt. ,,Maar voor de andere categorieën stuitte de regel op veel protest. Welke voedingsmiddelen een 'slecht voedingsprofiel' hebben, is immers moeilijk in regels vast te leggen.''





Niet te missen