BRUSSEL Waterproducent Spadel heeft de Franse sectorgenoot Wattwiller overgenomen. Het gaat om een kleine producent van mineraalwater, die in zijn thuisland een marktaandeel van 1,7 procent heeft.

FRANÇOIS Schneider, de pensioengerechtigde eigenaar van Wattwiller, denkt dat het merk binnen een grote groep een betere toekomst tegemoet gaat dan als zelfstandig bedrijf. Hoeveel Spadel betaald heeft voor het bedrijf, werd niet bekend gemaakt.

Met de aanschaf van Wattwiller voegt Spadel een productievolume van 55 miljoen liter aan de groep toe. Spadel zelf was vorig jaar goed voor 621 miljoen liter. Gemeten in omzet wordt Spadel 6,4 procent groter, gemeten in bedrijfswinst voor afschrijvingen 7,4 procent. De bijdrage aan de winst geldt vanaf het eerste jaar. Wattwiller heeft 45 mensen in dienst, Spadel 919.

Spadel vult met de acquisitie de eerder uitgestippelde strategie van overnames in de buurlanden concreet in. Maar veel synergieën liggen er niet in het verschiet. De enige die adjunct-algemeen directeur Marc du Bois kan noemen is gezamenlijke aankoop. Spadel laat het Franse management intact en is niet van plan veel te wijzigen aan de bedrijfsstrategie van Wattwiller.

Het bedrijf, dat tien jaar bestaat, kende de afgelopen jaren wel een sterke groei. Vorig jaar werd er 28 procent meer Wattwiller-water verkocht dan het jaar voordien. Bij Spadel zelf bedroeg de groei van het verkochte volume 6,9 procent. Wattwiller wordt gepositioneerd als premium-merk en is aanwezig in de helft van de Franse supermarkten en in de tophoreca, zoals het Parijse hotel Georges V. In België wordt Wattwiller verkocht door Delhaize en enkele gespecialiseerde delicatessenzaken. Het grootste deel van het verkochte volume betreft plat water, maar anderhalf jaar geleden lanceerde het bedrijf ook bruisend water.

Wattwiller is gevestigd in Cernay in de Elzas. Daar richtte Schneider in 1993 vanuit het niets een bottelarij op. Twee jaar nadien verkocht hij 18 miljoen liter in pet-flessen van anderhalve liter. In de daaropvolgende jaren kwamen er systematisch nieuwe verpakkingen bij, inclusief een opvallende fles van een halve liter voor de horeca. Twee jaar geleden werd met Jouvence de Wattwiller ook een bruisend water aan het gamma toegevoegd. De distributie van het water is beperkt tot het oosten en noorden van Frankrijk.

Spadel heeft voorlopig geen nieuwe acquisities op het oog. Eerst wil het bedrijf zien of het erin slaagt het businessplan voor Wattwiller uit te voeren. Dat loopt over drie jaar. Wat erin staat, wilde du Bois niet kwijt.

Spadel was tot nu toe in bescheiden mate in Frankrijk aanwezig. Partner St-Amand verdeelt het Spadel-merk Bru in Noord-Frankrijk, terwijl Spadel zelf Spa verdeelt in de grensstreek. De enige andere buitenlandse activiteit van Spadel betreft het watermerk Brecon uit Wales. In eigen land beschikt Spadel over de merken Spa, Bru en Spontin.

Spadel heeft een goed jaar achter de rug met een stijging van het volume van 581 naar 621 miljoen liter.

Die groei heeft volgens Du Bois te maken met de impact van innovaties zoals de drie-literfles Spa Reine of de Spa Clear-limonade in Nederland. Ook zouden de verkoops- en marketingteams goed werk verricht hebben. Een belangrijke factor was de warme zomer.