IN DE MARGE. Ongelooflijk: gratis gsm'en voor jongeren
CelBel, een nieuwe Belgische gsm-operator, schenkt alle jongeren tussen 13 en 18 jaar een gratis gsm-abonnement. Daarmee kunnen jongeren tot hun 21ste verjaardag naar hartenlust bellen, chatten, sms'jes en mails versturen. Het klinkt te mooi om waar te zijn, en dat is het ook.
Wie zich op de website van CelBel inschrijft, komt uiteindelijk terecht op web4me, een website die jongeren voorlicht over commerciële misbruiken en oplichting op het internet. Van een echt gratis gsm-abonnement is geen sprake. Web4me is een initiatief van het platform Safer Internet, waar onder meer de consumentenkoepel Oivo (Onderzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties) achter zit. ,,CelBel maakt deel uit van een campagne waarmee we aan jongeren de mechaniek van commerciële bedrijven willen duidelijk maken'', zegt Bram De Saedeleer van het Oivo. ,,Veel jongeren gaan via het internet in op commerciële aanbiedingen, bijvoorbeeld omdat hen wordt voorgespiegeld dat ze een mooie prijs kunnen winnen. Vaak zijn ze zich niet bewust van de marketingstrategie die erachter schuilgaat: ze moeten heel wat persoonlijke gegevens meedelen, die dan door zo'n bedrijf kunnen gebruikt worden.'' Alle gegevens die jongeren op de website van CelBel achterlaten, worden meteen vernietigd.

De website van CelBel staat sinds een week online. Het Oivo ,,lokt'' jongeren naar de site door op andere websites banners (reclameboodschappen) te plaatsen voor de fictieve gsm-operator. ,,CelBel is een nieuwe mobiele operator met grote Europese ambities. Hij komt in 2008 op de markt en België is uitgekozen als testmarkt, omdat België een klein landje is en interessante concurrenten heeft'', staat te lezen op de professioneel aangeklede website. Enkele duizenden jongeren uit de doelgroep van 14- tot 17-jarigen hebben zich al door de website laten beetnemen.