Simpel sms'je vervangt de sollicitatiebrief
Foto: fvv
Vergeet de klassieke sollicitatiebrief of mail. Solliciteren kan voortaan via sms. T-interim maakt dit jaar als eerste uitzendgroep gebruik van sms-campagnes voor hun vacatures. 'Veel makkelijker', zegt Sven Hubin. 'Je ziet zo'n bord langs de kant van de weg en twee seconden later sta je als het ware op de lijst voor een nieuwe job.'

In de Gentse haven loopt momenteel een dergelijke campagne. Langs de invalswegen staan tal van borden met de melding dat Volvo Cars 400 productiemedewerkers zoekt. Solliciteren is simpel en zelfs gratis. 'Gewoon het woordje Volvo naar het nummer 8989 te sturen', legt Hubin uit. 'Binnen de 24 uur krijg je telefoon van iemand van ons kantoor. Heb je de nodige kwalificaties, dan start de procedure onmiddellijk. Het is een methode die we in het verleden enkele keren getest hebben, en die we vanaf dit jaar systematisch zullen aanwenden voor grotere klanten. Het blijkt namelijk veel efficiënter te zijn dan wanneer er een mailadres of telefoonnummer op een bord staat. We krijgen tot vier keer zoveel kandidaten binnen. En dat is logisch. Een telefoonnummer of mail ben je vaak al vergeten als je thuis bent. Niemand die ook pen en papier naast zich liggen heeft in de wagen om dat snel op te schrijven. 8989 onthoudt iedereen. Neem daar nog eens bij dat de drempel om zo te solliciteren zeer laag is, dan weet je wel dat tijdens het wachten aan de volgende verkeerslichten de sms meestal al verstuurd wordt.'

Veel volk

Bij de VDAB vinden ze het alvast een goede zaak dat er meer gerekruteerd wordt via sms. 'Wat men vaak vergeet, is dat nog niet iedereen beschikt over internet of een mailadres', zegt woordvoerster Anneke Hernon. 'Enkele jaren geleden hebben we beslist om mensen die bij ons ingeschreven zijn en die geen mailadres hebben, vacatures te sturen via sms. En dat zijn er veel hoor. In januari verstuurden we liefst 130.000 sms'jes. Dat is bijna de helft van de 270.000 mails die we verzonden. Om maar te zeggen dat bij ons eenderde geen mail heeft.'

Wie het solliciteren via sms maar niets vindt en liever een brief of mail stuurt, hoeft niet te panikeren. 'Die klassieke manier zullen we natuurlijk blijven gebruiken', besluit Hubin. 'Als een bedrijf één specifiek profiel zoekt of wil selecteren op basis van cv, heeft zo'n sms-campagne geen zin. Het werkt vooral als je bijvoorbeeld in korte tijd veel volk zoekt. We zien het dus eerder als een zeer mooie aanvulling op de bestaande methodes om vacatures in te vullen.'