Er staat een ludiek stukje op de webblog van Luc Van Braekel. De man heeft, net als dertien andere bloggers, van het reclamebureau Ogilvy een blikje Fanta Mango toegestuurd gekregen. Hij vindt dat een beetje gek, maar is duidelijk best wel gevleid met de aandacht.

Jawel, de marketingjongens hebben de "blogosfeer" ontdekt. Opeens zitten ze overal: ze bloggen zelf, ze volgen de belangrijke blogs op de voet en ze creëren fictieve blogs om buzz te genereren. En ze sturen kleine attenties naar bloggers, die wat dat betreft blijkbaar niet veel gewoon zijn.

Foto's van de nieuwe drankblikjes staan al een week overal op de Belgische blogs. En een berichtje op de website van een gerespecteerde blogger sorteert meer effect op het jonge internetvolkje dan een advertentie in de "oude" media, of dat is toch de redenering. Missie geslaagd voor de man van Ogilvy.

Sommige mediaspecialisten geloven dat bloggers de voorhoede zijn van een heuse mediarevolutie. Het volk neemt de vierde macht over en schrijft voortaan zijn eigen nieuws. Want onbetaalde vrijwilligers zijn sneller, beter geïnformeerd en objectiever dan de huurlingen van de oude media. Die laatste illusie mogen we dus alvast begraven: bloggers zijn te corrumperen met een blikje frisdrank. Daar koop je zelfs geen Lierse-speler voor.

Andere bloggers gaan op eigen houtje in de fout. Het nieuwe bedrijfje FON werd in een aantal blogs de hemel ingeprezen. Niet al die bloggers vonden het nodig om te vermelden dat ze zelf geld in FON hadden gestoken. Onlangs bleek ook dat Amerikaanse congresleden geregeld hun eigen bio op Wikipedia herschrijven. Zogenoemde groepsblogs en wiki's zijn extra kwetsbaar voor beïnvloeding, omdat iedereen aan deze sites kan meeschrijven.

Neem nu de tientallen blogs over nieuwe elektronische spulletjes. Veel van de stukjes op die blogs zijn zo dweperig, dat ze waarschijnlijk door de fabrikant zelf zijn gepend. Een paar strategisch geplaatste spelfouten moeten de hand van de professional camoufleren.

Je zou, als pas afgestudeerde marketingjongen met een neus voor het tijdsgevoel, wel blind zijn om géén opportuniteit te zien in deze zogenoemde "Web 2.0" media. Natúúrlijk probeer je de blogs te beïnvloeden. En natúúrlijk adviseer je je baas - of dat nu een bedrijfsleider is of een politicus - om zelf een blog te schrijven, in plaats van persberichten de wereld in te sturen. Dit goedbedoelde advies geeft vandaag trouwens aanleiding tot de meest tenenkrullende slechte teksten die ooit in gelijk welk medium zijn gepubliceerd.

Mijn eigen advies aan alle bedrijfsleiders en de meeste politici: als uw media-adviseur u aanraadt om een blog te schrijven, stuur hem dan wandelen. Of laat hem het zelf doen. U hebt geen tijd en waarschijnlijk ook geen enkel talent om het goed te doen, en een slechte blog kan uw reputatie alleen maar schaden.

Vindt u het jammer dat een dergelijk fris en vernieuwend medium geïnfiltreerd wordt door gehaaide marketinglui? Ach, het went wel. Zoals wij geleerd hebben om reclamespotjes op televisie te doorzien, en zoals we nu moeten leren omgaan met vermomde reclame die verwerkt is in televisieprogramma's, zo zal de nieuwe generatie ook wel leren leven met verborgen verleiders in de 'blogosfeer'. En andere mensen blijven gewoon bij hun krant.

Dominique Deckmyn is hoofdredacteur van het magazine ,,Smart Business Strategies''.