Vista pas na enkele jaren dominant
Microsoft maakt van de lancering van Vista een grote show. Maar het zal nog jaren duren voor het systeem echt ingeburgerd is.

W INDOWS is veruit het belangrijkste softwareproduct van Microsoft en het draait op meer dan 90 procent van alle computers op de wereld. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat de lancering van een nieuwe versie begeleid wordt met tromgeroffel en een wereldwijde marketingshow. Het is een ritueel geworden dat zich om de paar jaar herhaalt, telkens als het bedrijf een nieuwe Windows-telg op de markt brengt.

Die marketeers zouden je bijna doen geloven dat het hele computerpark van vandaag op morgen de overschakeling van Windows XP naar Windows Vista zal maken. Niets is minder waar. In het eerste Vista-jaar zullen volgens het onderzoeksbureau IDC zowat wereldwijd 90 miljoen computers met het systeem worden uitgerust. Dat lijkt erg veel, maar het is nog niet de helft van alle nieuwe pc's die in één jaar in de hele wereld verkocht worden.

Die vergelijking is overigens niet zo vergezocht, want in de praktijk moet de verkoop van een nieuw besturingssysteem het ook vooral hebben van die nieuwe pc's. Slechts een kleine minderheid van gebruikers kiest ervoor om zijn oudere systeem te upgraden naar de recentste versie.

,,Gemiddeld koopt een Belgische consument om de vier à vijf jaar een nieuwe computer'', zegt Wim Van Winghe, de Belgische verantwoordelijke voor Vista bij Microsoft. Als je weet dat er in ons land zo'n 4,2 miljoen consumenten-pc's zijn, betekent dat dus een jaarlijkse verkoop van 840.000 machines en bijna evenveel voorgeïnstalleerde Vista-exemplaren. Tel daarbij nog de 60.000 à 80.000 upgrades waar Microsoft op rekent, en je komt na één jaar al in de buurt van 900.000 Belgische thuis-pc's die op Vista zullen draaien. Een aardig cijfer, maar tegen dat tempo zal het toch een jaar of drie duren voor Vista de meerderheid van de Belgische huiskamers ,,veroverd'' heeft.

En dan zijn er nog de ongeveer 2,6 miljoen computers van bedrijven. Doordat ICT-investeringen door bedrijven meer het ritme volgen van de economische conjunctuur, valt het moeilijk in te schatten wanneer zij zullen overstappen. ,,Driekwart van de bedrijven hebben wel aangegeven dat ze tijdens de eerste zes maanden na de lancering een evaluatie zullen doen. Dan zullen ze ook een beter zicht hebben op de vraag wanneer ze overstappen'', zegt Van Winghe. Veel bedrijven doen dat bovendien in schijfjes: eerst introduceren ze een nieuw systeem bij een beperkte groep gebruikers, om te zien hoe het loopt. Microsoft België gaat ervan uit dat een vijfde van de bedrijven in het eerste jaar ,,geheel of gedeeltelijk'' Vista zal invoeren.

Een laatste onbekende factor is de groei van de pc-verkoop, die ook nog invloed kan hebben op de finale verkoopcijfers van Vista. Gelukkig voor Microsoft wordt Vista gelanceerd in een sterk jaar voor de pc-markt: in België wordt een groei verwacht van bijna 9 procent, en zelfs ruim 13 procent op de belangrijke consumentenmarkt.