,,Burkinezen quizzen nog voor drie kilo smeerkaas''
Koen Ros maakt in Burkina Faso tv voor groot publiek: ,,Ieder gezin beschikt over een koelkast. Die staat bovenaan het lijstje, daarna volgt een tv-toestel''.
Koen Ros , directeur-generaal van Tele Burkina, zo staat er op zijn visitekaartje. De grote baas van de enige commerciële zender van Burkina Faso is een Vlaming. Koen haalde de mosterd bij VTM waar hij vijf jaar als technicus achter de schermen werkte. En ja, ook Tele Burkina heeft een spelprogramma met flitsende prijzen. Hoewel het tijdperk van de dure wagens, verre reizen en koelkasten nog veraf lijkt.

Twaalf jaar geleden verhuisde Koen Ros naar Burkina Faso. Hij richtte er zijn eigen productiebedrijf op en kreeg er op een dag bezoek van twee ex-medewerkers van France 2. Ze stelden hem voor om directeur te worden van een nieuwe commerciële zender in Burkina. Hij zei ja en begon aan een succesvol avontuur.

Een commerciële zender in Afrika. Mogen we ons daar Het rad van fortuin met bekende Burkinezen bij voorstellen.

Koen Ros: ,,Tele 3 is inderdaad een familiezender. We hebben spelletjes, een filmmagazine en een zeer populair debatprogramma dat het Gouden Oog van Burkina heeft gewonnen. Het rad van fortuin zenden we nog niet uit. De prijzen die je hier in een quiz kan winnen, zijn niet van het Europese kaliber. Ons populairste spelletje heet Le Tacotac. Daarin moeten de kandidaten raden welke tekening er achter een rooster met cijfers schuilt. De grootste prijs is een gsm met een oplaadkaart of een abonnement. Vorige maand kreeg de winnaar drie kilo smeerkaas van La vache qui rit. Ook een radio met cd-speler, een tv-toestel of 'mobylette' zijn hier fel gegeerde prijzen. Koelkasten geven we niet weg.''

Daar sta je dan met je drie kilo smeerkaas zonder koelkast.

,,Vergis je niet, ieder gezin beschikt hier over een koelkast. Dat staat bovenaan het lijstje, daarna volgt een tv-toestel.''

Weet u hoeveel mensen er dagelijks kijken naar uw zender. Zit u 's morgens ook nagelbijtend op de kijkcijferlijsten te wachten?

,,In Burkina worden de kijkcijfers niet gemeten. Voor een commerciële zender is dat een zware handicap. Als adverteerders me vragen hoeveel mensen hun reclamespotje zullen zien, dan moet ik het antwoord schuldig blijven. Toch mag ik niet klagen over de adverteerders. De grootste zijn de telefoonmaatschappijen. Daarna volgen Nestlé, Coca-Cola en Nescafé. Ook de fabrikant van 'mobylettes' heeft de weg naar Tele 3 al goed gevonden. In samenwerking met het Franse ministerie van Buitenlandse Zaken bereiden we een grote studie voor over het bereik van radio en televisie in Burkina. Kijkers zijn er nochtans genoeg, ruim een miljoen mensen hebben een tv-toestel. In de armere buitenwijken van de hoofdstad Ouagadougou wordt er in groepjes van twintig mensen gekeken.''

Kijken zij ook naar vedetten, of gaat het fenomeen bekende Burkinezen aan hen voorbij.

,,Vóór Tele 3 bestonden er geen vedetten of bekende presentatoren. Nu hebben we een drietal presentatoren die doorbreken bij de massa. Zij worden gevraagd voor reclamespotjes of presenteren evenementen. Onze populairste presentator is Nabi Ouebraogo. Hij is de gastheer van een talkshow waarin hij ministers en directeurs van banken nogal rad van tong aanpakt. Dat leidt tot hilarische situaties. De gezagsdragers kijken hier nog vreemd op als ze op een humoristische manier benaderd worden. Het is al vaker gebeurd dat Nabi tijdens een uitzending door een gast uitgescholden wordt. Daar liggen we niet wakker van, zulke situaties leveren nu eenmaal goede televisie op.''

Zitten de Burkinezen ook te wachten op de vrouwelijke schoonheden die de programma's aankondigen?

,,Nee, tv-babes bestaan hier nog niet. De televisie is hier nog een mannenwereld.''

U zendt ook politieke debatten uit. Ligt dat niet gevoelig in Afrika waar de regimes niet bekendstaan om hun verdraagzaamheid ten aanzien van kritiek.

,,Op de Burkinese staatsomroep werden al te kritische debatprogramma's altijd snel afgevoerd. Tele 3 is een commerciële en dus onafhankelijke zender. Precies omdat mensen in ons debatprogramma geen blad voor de mond nemen, is het zo populair. De discussies verlopen soms in een zeer verhitte sfeer. De Burkinezen hebben de neiging om elkaar persoonlijke verwijten naar het hoofd te slingeren. Na iedere uitzending krijg ik telefoontjes van verschillende ministeries om een cassette op te vragen. Dat betekent enkel dat er rekening mee gehouden wordt.''