Proximus is geen egoïst
Een derde van de ondervraagden uit een onderzoek denkt dat bellen naar Mobistar en Base goedkoper is dan naar Proximus. Foto: © photo news
BRUSSEL - ,,De consument moet rekening houden met wat het kost om bereikt te worden'', zegt Dirk Segers van Proximus. De prijzen die operatoren elkaar aanrekenen voor het afhandelen van oproepen van het ene naar het andere netwerk verschillen zeer sterk en dit wordt doorgerekend aan diegene die opbelt.

Wat is het toch duur om te bellen naar een mobiele telefoon, denkt de consument als hij de factuur van zijn vastelijntoestel binnenkrijgt. Uit onderzoek bij 241 bellers met een vaste telefoon blijkt ook dat één derde denkt dat het bellen naar Mobistar en Base goedkoper is dan naar Proximus, en slechts 15 procent dat het goedkoper is om naar Proximus te bellen.

Door de verlaging van de interconnectiekosten blijkt inderdaad dat Proximus de goedkoopste is om naar te bellen. Leuk voor de consument maar concurrentieverstorend voor Proximus. Voor dezelfde dienst moet Proximus aan Mobistar immers 25 % meer betalen en aan Base 54 % meer.

Het verschil in de interconnectietarieven is voor Proximus dan ook veel te hoog en een harmonisering is dringend nodig, zoals in de rest van Europa. Dat verschil kan je volgens Proximus ook niet uitleggen aan de hand van verschillen in marktaandeel. Segers wijst erop dat het verschil in tarieven tussen de eerste en tweede operator in Frankrijk (14 %) en in Nederland (13 %), veel lager ligt dan in België (25 %).

Een beetje stroomlijning in de begrippen piek - en daluren zou volgens Proximus ook geen kwaad kunnen. Hier gaat het vooral om een aanhoudende vete tussen Proximus en Base. Base heeft zijn piekuren anders vastgelegd, namelijk van 10 uur tot 22 uur. Maar andere spelers zoals de doorverkoper Mondial Telecom, die omgekeerde piekuren aanbiedt, van 22 uur tot 17 uur de volgende dag, gaan voor Proximus ook wel te ver.

Proximus smeert alvast zijn lobby- en marketingmachine. Klanten moeten anders gaan denken, niet alleen gericht op het egoïstische ,,wat kost het mij''. Bij de beleidsleiders wordt aangedrongen op een harmonisering binnen het kader van de nieuwe telecomwet.

Maar de alternatieve operatoren willen hun tarieven behouden. Base wijst er regelmatig op dat Proximus als dominante speler lang genoeg veel te hoge prijzen heeft aangerekend.

(nna)