Vliegschool Sabena maakt doorstart
Foto: © BELGA
STEENOKKERZEEL - De Sabena Flight Academy (SFA) is op zoek naar nieuwe studenten. Dat is sinds het faillissement van Sabena niet meer gebeurd. De vliegschool probeert zichzelf als onafhankelijk opleidingscentrum op de kaart te zetten.

MOMENTEEL zijn er in België nog 150 opgeleide piloten op zoek naar een job. Met zo'n overschot op de arbeidsmarkt lijkt het opleiden van nieuwe piloten niet echt nodig. Maar SFA denkt vooruit. In 2006, als de nieuwe studenten hun opleiding hebben afgerond, zal de vraag naar piloten opnieuw aantrekken. Vooral in Oost-Europa en Azië zouden ze werk kunnen vinden. Wie niet bereid is in het buitenland te gaan werken, kan dus maar beter niet aan de opleiding beginnen, waarschuwt algemeen directeur Jacques Waldeyer van SFA.

Waldeyer is door de Sabena-curatele bij SFA neergezet om de school te herstructureren en rijp te maken voor de verkoop. Eerder hielp Waldeyer bij de herstructurering van Belgian Ground Services, het vroegere Sabena Handling. Deze Sabena-afdeling werd getransformeerd tot een concurrentiële zelfstandige onderneming met een nieuwe aandeelhouder.

De taak die hem bij SFA wacht, belooft zeker zo lastig te worden. Door de luchtvaartcrisis is de vraag naar vers opgeleide piloten behoorlijk ingezakt. Bovendien moet SFA als onafhankelijke school een plaatsje op de markt zien te verwerven. De meeste grote vliegscholen zijn gelieerd aan een grote luchtvaartmaatschappij. SFA heeft minstens 30 tot 35 cursisten per jaar nodig. Bij minder cursisten is de activiteit niet rendabel. Toch hangt het voortbestaan van SFA niet af van het aantrekken van nieuwe piloten in spe. Het grootste deel van de omzet komt uit vervolgtrainingen in de vijf vluchtsimulatoren. Ruim zestig luchtvaartmaatschappijen doen daarvoor een beroep op SFA, waaronder SN Brussels Airlines, Thomas Cook, TUI en TNT. Met alleen die activiteiten heeft SFA de afgelopen drie jaar een omzet van telkens zo'n 12 miljoen euro kunnen draaien. Twee van die drie jaren waren operationeel rendabel. Om ook op nettoniveau winstgevend te worden, is er echter meer nodig. Waldeyer is druk bezig met het herschikken van schulden die nog voor het Sabena-faillissement waren aangegaan. Ook is 20 procent van het personeel afgevloeid. Nu werken er nog zestig mensen voor SFA, van wie twintig in het Amerikaanse Scottsdale (Arizona). Daar beschikt SFA over enkele opleidingstoestellen, waar de cursisten praktijkervaring kunnen opdoen. Een volledige SFA-opleiding tot lijnpiloot kost 80.000 euro. Bij dertig cursisten voegt SFA zo'n 2,4 miljoen euro toe aan zijn omzet. De opleidingen zijn dus een relatief kleine activiteit, en vormen bovendien een risico. Toch wil Waldeyer de opleiding niet afstoten. ,,Onze andere activiteiten zijn onvoldoende om de school op langere termijn te laten voortbestaan'', zegt hij. Ook het behoud van de vlekkeloze reputatie van SFA is een argument. ,,De talloze Sabena-piloten die nu overal ter wereld vliegen, vormen de beste reclame die we ons kunnen indenken'', zegt Waldeyer.

Begin dit jaar heeft SFA ook de medische keuringsdienst voor piloten van Sabena overgenomen. Die dienstverlening zal aan andere maatschappijen worden aangeboden. Verder heeft SFA een alliantie gevormd met een andere grote onafhankelijke vliegschool, het Britse Oxford Aviation Training (OAT). SFA gebruikt bepaalde cursussen en opleidingen van de Britten, die op hun beurt de Amerikaanse infrastructuur van SFA kunnen benutten. Hoewel de samenwerking veelbelovend is, zou OAT op dit moment niet geïnteresseerd zijn in de overname van SFA.

(rmg)