Ghosn laat hakbijl in de kast
Op een reuzenscherm maakt Carlos Ghosn in Parijs bekend hoe hij van Renault weer een kerngezond bedrijf denkt te kunnen maken. Foto: © REUTERS
,,Contract 2009", zo heet het project van Renault-ceo Carlos Ghosn om het Franse automerk weer op het juiste spoor te krijgen.

'RENAULT zit niet in een crisis, maar is kwetsbaar", zei Ghosn tijdens de voorstelling van ,,Contract 2009", een ambitieus plan dat van Renault weer een kerngezond bedrijf moet maken. Dat niet alles bij de Franse autobouwer koek en ei is, bleek trouwens ook uit de cijfers. Renault mag dan al wel voor het eerst in zijn geschiedenis meer dan 2,5 miljoen auto's verkocht hebben, in Europa daalde de verkoop met ruim vijf procent. De omzet steeg met bijna twee procent naar ruim 41 miljard euro, maar de operationele winst (1,3 miljard euro) ging er met meer dan 37 procent op achteruit. ,,Zwaar onder ons niveau", bestempelde Ghosn dat resultaat.

Om Renault weer vlot te trekken, laat Ghosn harde maatregelen als fabriekssluitingen en massale ontslagen voorlopig achterwege. ,,We moeten besparen en productiever worden. Er komen geen grote aanwervingen, maar ontslagen zijn nu niet aan de orde", zei de ceo.

De kernwoorden van het plan zijn een betere kwaliteit, een beter imago, kostenreducties (vooral dan in distributie, logistiek en aankopen) en innovatie. De opvallendste maatregel is een waar blitzoffensief aan nieuwe modellen. Renault zal tussen dit jaar en 2009 liefst zesentwintig nieuwe wagens lanceren. Volgens Ghosn zitten er nog serieuze gaten in het aanbod van Renault en wordt het hoog tijd dat de fabrikant beter naar zijn klanten gaat luisteren om uit te vissen wat die wil. ,,Renault heeft altijd al een beperkt aanbod in het topsegment gehad", zei hij. ,,Ook in de SUV's (sports utility vehicles) , de 4x4 en de sportwagens zijn we nu afwezig. Onze winst hangt nu voor de helft af van een model: de Megane. Dat is een zeer kwetsbare positie voor het bedrijf."

De nieuwelingen zullen over alle prijsklassen geïntroduceerd worden: er komen nieuwe wagens in de topklasse, maar ook SUV's, sportwagens en andere nichemodellen staan op de agenda. Tegen 2009 wil Ghosn 800.000 Renaults meer verkopen dan dat nu het geval is: zo'n 3,3 miljoen stuks.

Maar niet alleen de verkoop moet serieus stijgen, ook de rendabiliteit van Renault kan heel wat beter, aldus de ceo. De operationele marge van Renault moet stijgen naar zes procent, een cijfer dat nu slechts weinigen gegeven is. ,,Er zijn de winnaars die rond de zes procent halen (BMW, Nissan, Toyota) en je hebt merken die hun waarde vernietigen door onder de twee procent te duiken (Fiat, GM en Ford). Sinds 1999 hangt Renault daar ergens tussenin. Onze ambitie is om Renault duidelijk in de eerste groep te krijgen en op langere termijn kan dat cijfer zelfs nog stijgen."

Ook de aandeelhouders zullen van het plan kunnen profiteren, beloofde Ghosn. Over drie jaar moet Renault een dividend van 4,5 euro per aandeel uit keren. In 2005 was dat nog 1,8 euro.

Ghosn maakte ook korte metten met twee geruchten rond Renault. Zo is het uitgesloten dat het merk voor 2009 terugkeert naar de VS. ,,Als we dat doen, moeten we dat goed doen en niet snel-snel. Zoiets vergt een gigantische investering. We hebben nu heel andere dingen aan ons hoofd." Ook het bericht dat Renault geïnteresseerd zou zijn om Jaguar te kopen, is een kwakkel. ,,Mensen kopen geen merken, maar producten. Die zijn essentieel. Zomaar Jaguar kopen is geen oplossing om terug in het topsegment aanwezig te zijn. Als we dat doen, is het met een auto van Renault."