Sanoma verwacht dit jaar zijn winst en omzet te verbeteren. In Nederland staat de winst onder druk.

Het Finse SanomaWSOY, dat in ons land onder meer Libelle, Flair, Feeling en Humo uitgeeft, haalde vorig jaar 228,4 miljoen euro nettowinst, 12 procent meer dan in 2004. De operationele winst steeg 1,5 procent, tot 301,3 miljoen euro, de omzet met 4,7 procent tot 2,62 miljard euro.

In de laatste drie maanden van het jaar daalde de omzet echter lichtjes, van 741 tot 735 miljoen euro. Het operationele resultaat lag met 79,6 miljoen euro zelfs bijna een kwart lager dan in de laatste drie maanden van 2004.

Sanoma geeft behalve magazines ook kranten en boeken uit. Maar de magazinetak is, met 289 titels in twaalf landen, goed voor 1,18 miljard euro omzet, bijna de helft van het totaal. En in die belangrijke afdeling staat de winst onder druk: vorig jaar zakte het operationeel resultaat er met bijna 8 procent tot 129 miljoen euro. Dat is vooral te wijten aan de Nederlandse afdeling Sanoma Uitgevers, die op haar beurt goed is voor bijna de helft van de omzet van de volledige magazinetak. De omzet in Nederland zakte van 543 tot 541 miljoen euro. De advertentie-inkomsten lagen er weliswaar 1 procent hoger, maar de inkomsten uit de verkoop van de magazines daalden met 2 procent, vooral door een daling van de losse verkoop.

In België was er ook een lichte omzetdaling, van 186 tot 184,3 miljoen euro. Dat was vooral te wijten aan het stopzetten van enkele minder rendabele activiteiten, zoals TV7 . De advertentie-inkomsten en de omzet uit de oplage bleven stabiel en de operationele winst steeg in ons land zelfs lichtjes dankzij een betere kostenbewaking.

Sanoma verwacht dat dit jaar zowel de omzet als de winst stijgt. Bij de magazine-afdeling wordt echter hoogstens een gelijkblijvend resultaat verwacht, vanwege de sterke concurrentie in Nederland. ,,De Nederlandse markt is het grootste vraagteken'', zei ceo Hannu Syrjanen gisteren.

(kdr)