Quick en McDonald's drukken binnenkort grafieken over de voedingswaarde op hun verpakking.

De twee hamburgerketens gaan aangeven in welke mate hun producten voldoen aan de dagelijkse voedingsbehoeften. Met behulp van vijf staafgrafieken kan de consument nagaan hoeveel calorieën, vet, eiwitten, koolhydraten en zout hij per portie binnenkrijgt. Die hoeveelheden worden meteen afgezet tegen de dagelijkse behoefte.

Het nieuwe systeem is het resultaat van twee jaar onderzoek door McDonald's naar de wensen van de consument. De fastfoodketen meldt nu al voedingswaarden op haar website, op posters en op de dienblad-onderleggers. Maar die informatie ging grotendeels aan de consument voorbij omdat hij weinig kon doen met de vermelde waarden. Er ontbrak een referentiekader.

Met behulp van drie voedingsdeskundigen heeft McDonald's uitgerekend in hoeverre de voedingswaarden overeenkomen met de dagelijkse behoefte voor een twintigjarige vrouw met een gemiddelde activiteitsgraad.

Sommige producten vermelden ook de behoeften voor een kind van 4 tot 7 jaar. De waarden zijn vastgesteld in samenwerking met de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). Mannen en zeer actieve vrouwen hebben behoefte aan meer voedingsmiddelen, maar McDonald's hanteert het principe dat er beter te weinig dan te veel gegeten wordt.

Na uitvoerige tests in Madrid en Schotland heeft McDonald's zijn nieuwe systeem ter beschikking gesteld aan alle leden van de European Modern Restaurant Organisation (EMRA), een federatie van Europese fastfoodketens. De meeste leden zullen het systeem zelf ook gebruiken. In België zal Quick zelfs nog iets eerder zijn dan McDonald's zelf. Quick komt in februari met het nieuwe systeem, McDonald's in maart. De Amerikaanse keten heeft het nieuwe systeem deze week geïntroduceerd in Turijn, waar de Olympische Winterspelen plaatsvinden.

Het systeem zal geleidelijk aan ingevoerd worden in McDonald's-restaurants in alle delen van de wereld. Eind dit jaar moet twee derde van de 30.000 restaurants aan de beurt zijn geweest.

De voedingsinformatie zal zoveel mogelijk op de individuele portieverpakkingen afgedrukt worden. Alleen voor de drank is dat moeilijk, doordat dezelfde bekers gebruikt worden voor negen verschillende dranken. De informatie zal ook op de website, in brochures en op de dienblad-onderleggers vermeld worden.

Voorbeelden leren dat McDonald's-bezoekers erg snel hun dagelijkse hoeveelheid voedingsmiddelen bereikt hebben. Een menu bestaande uit een Big Mac, medium friet en een Coca-Cola is goed voor meer dan de helft van de calorieën-behoefte, 63 procent van de vethoeveelheid en 68 procent van wat je dagelijks aan zout nodig hebt. Een baguette met ham en kaas is al voldoende voor 84 procent van de dagelijkse zouthoeveelheid.

(rmg)