Een van de eersten die het klassieke agentschapstramien beu was en voor zichzelf begon, was Jens Mortier (ex-Duval Guillaume).

Samen met Joost Berends, Philippe De Ceuster en Dirk Debeys begon hij in november 2004 met zijn eigen mortierbrigade, een bureau dat al snel heel erg succesvol bleek.

Het agentschap heeft twintig werknemers in dienst en biedt zijn diensten aan aan klanten als eBay, Deutsche Bank, Skynet en Mobistar. Mortier bekijkt de nieuwe golf van bureaus met een mengeling van sympathie en argwaan.

,,Ze springen inderdaad als paddestoelen uit de grond tegenwoordig", lacht hij. ,,Ik denk toch wel dat wij verschillende onder hen geïnspireerd hebben met onze aanpak en dat mortierbrigade de katalysator was."

Toch ziet Mortier ook nog heel wat verschillen met de nieuwe concurrenten. ,,Het is dikwijls een beetje het klassieke verhaal van een paar creatieven die met een mediaspecialist een nieuw bureau beginnen. Wij hadden, van in het begin al, toch een wat credibelere basis waar strategie en goede creatie hand in hand gaan. Ik denk dat wij ook beter gestructureerd zijn naar de toekomst toe. Op korte termijn met een leuk idee afkomen is niet zo moeilijk, maar gaan die nieuwe dingen ook op langere termijn iets waarmaken?"

Van de nieuwe entiteiten ziet Mortier nog de meeste slaagkansen voor Troie. ,,Zij zijn voor de helft in handen van LG&F, mensen die toch al iets bewezen hebben. Als ze wat kunnen terugvallen op de middelen van LG&F, zou dat nog wel eens iets kunnen worden."

Over de andere nieuwelingen is de creatief directeur heel wat sceptischer. ,,Voor de rest zie ik eigenlijk weinig beweging bij die nieuwe bureaus en ik denk dat er tussen zitten die het best moeilijk hebben", aldus Mortier. ,,Neem nu Openhere. Ze hebben vooral mediaklanten, zoals de krant De Tijd bijvoorbeeld. Die springen wel in het oog, maar het is ook lastig werken voor dat soort bedrijven. Ze zijn heel moeilijk tevreden te stellen, er kruipt veel werk in en daar staan vaak weinig inkomsten tegenover. Wij hebben dan toch ook merken als Coca Cola en Sprite in de portefeuille zitten, dat schept toch een stevigere basis voor een bureau. Nu ja, we leven in een vrij land, iedereen mag het proberen. Ik wens hen allemaal heel veel succes toe, maar ik hoop ook dat ze goed werk gaan maken. Want dat is uiteindelijk misschien nog het moeilijkste. Geld verdienen, dat zal misschien nog wel lukken, maar geld verdienen met goede reclame, dat is echt niet simpel."

(fpe)

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig