We mogen het dan in België al normaal vinden om een auto- of een brandverzekering te kopen in het bankkantoor, in veel andere landen is dat niet het geval. Dat heeft te maken met wettelijke, maar ook met culturele verschillen, zegt Rob Van Hoofstat.

Van Hoofstat toont een kaartje van Europa, waaruit een duidelijke noord-zuidverdeling blijkt. In Zuid-Europa loopt het marktaandeel van de banken op de markt voor levensverzekeringen op tot 80 procent (in Portugal). In het noorden gaan de banken met een veel kleiner stuk van de koek aan de haal. België, waar de banken een marktaandeel van 54 procent hebben, sluit op dit vlak eerder aan bij het zuiden dan bij het noorden. Hoe komt dat?

In sommige landen mogen de banken, zoals in de VS, wettelijk geen verzekeringsproducten verkopen, zegt Van Hoofstat. In andere landen hebben de banken dan weer geen traditie als financieel adviseur, maar beperkt hun rol zich eerder tot het betalingsverkeer en kredietverlening. ,,In Zuid-Europa - en in België - zijn er geen wettelijke beperkingen, en was de cultuur ook goed. Vandaar het succes van de bankverzekeraars.''

Zowel Van Hoofstat als Van Tilborgh verwacht dat Oost- en Centraal-Europa waarschijnlijk het Zuid-Europese model zullen overnemen. KBC, dat zeer actief is in die regio, neemt daar bijvoorbeeld de bankverzekeringsformule over die ook bij ons wordt toegepast. ,,Ook al zijn er soms wettelijke beperkingen, het bancassurance-idee wordt niet verlaten. Uiteindelijk gaat het om het principe, ook al moet je bijvoorbeeld de producten laten verkopen door juridisch verschillende maatschappijen.''