Winkeliers eisen schadeloosstelling van Banksys
Veel consumenten namen zaterdag niet de moeite aan te schuiven in de lange rijen. Foto: © An Nelissen
BRUSSEL - De winkeliers eisen een schadeloosstelling van Banksys, de organisatie die het elektronisch betalingsverkeer in ons land beheert, voor de problemen zaterdag. De sector zit daarover vandaag samen met het bedrijf.



VANAF vier uur zaterdagnamiddag was het zeer moeilijk of zelfs onmogelijk om met een bankkaart of kredietkaart te betalen. In heel wat winkels werden dan ook mededelingen opgehangen dat vanwege een technisch defect van het systeem enkel cash geld aanvaard werd. Geld afhalen was ook geen sinecure. Aan de bankautomaten was het aanschuiven en heel wat van die automaten waren bovendien nog sneller uitgeput dan op een gemiddelde zaterdag. De problemen kwamen extra hard aan omdat Sinterklaas nog volop aan het shoppen was en heel wat mensen al op jacht waren naar het ideale pakje voor onder de kerstboom.

,,Heel wat klanten zijn onverrichter zake naar huis moeten terugkeren'', zegt Luc Ardies, de verantwoordelijke voor de winkelsector bij de zelfstandigenorganisatie Unizo. ,,Of ze konden niet betalen, of ze werden afgeschrokken door de ellenlange rijen aan de kassa's.''

Unizo en Fedis, de organisatie die vooral de grootdistributie vertegenwoordigt, zitten vandaag samen met Banksys om te onderhandelen over een schadeloosstelling voor de misgelopen verkoop. ,,Dit is mogelijke dankzij de nieuwe overeenkomsten die sinds het najaar van 2003 met de winkeliers gesloten werden'', zegt Ardies. ,,Na een lange juridische strijd werd toen niet alleen een tariefverlaging van 20 procent bekomen, maar werd ook bepaald dat Banksys de schade zou vergoeden bij een panne. Voordien deed Banksys in die overeenkomsten altijd afstand van elke aansprakelijkheid.''

Een voorwaarde is wel dat de fout voor de panne bij Banksys ligt. De woordvoerster van Banksys, Marina De Moerlooze, kon gisteren alleen zeggen dat de fout niet bij de terminals lag of bij het telecommunicatiesysteem. Er is naar alle waarschijnlijkheid iets misgelopen met de centrale computer, maar de precieze oorzaak van de problemen wordt nog gezocht. ,,Dit is een nachtmerrie voor ons, maar we zullen onze verantwoordelijkheid nemen'', zei De Moerlooze nog.

Hoeveel de schade bedraagt, was gisteren ook nog niet duidelijk. ,,Die zal sterk verschillen van winkel tot winkel'', aldus Ardies. Het lijdt geen twijfel dat winkels waar over het algemeen grotere bedragen worden uitgegeven, zoals elektroketens, de meeste schade geleden hebben.

Peter Haegeman, de woordvoerder van Fedis, schat dat zijn leden een kwart van hun omzet misgelopen hebben. ,,Dat loopt gemakkelijk op tot verschillende miljoenen euro. Je moet daarenboven nog rekening houden met andere extra kosten. De goederen in de achtergelaten winkelkarretjes moeten opnieuw in de winkelrekken geplaatst worden. Bovendien wordt het aanbod van de verse levensmiddelen zo goed als mogelijk afgestemd op de vraag. Van die verse levensmiddelen zal allicht ook een deel verloren zijn.''