BRUSSEL - ,,Dit is een ware nachtmerrie.'' Zo omschreef Marina De Moerlooze, de woordvoerster van Banksys, gisteren de problemen met het elektronische betalingsverkeer zaterdag in de aanloop naar de eindejaarsfeesten.

De problemen:

16.00 uur: De betaling met kredietkaarten verloopt moeilijk. Betalen met een Mastercard is helemaal uitgesloten. Betalen met Visa lukt soms. Volgens Marina De Moerlooze werden er afgelopen zaterdag 101.000 transacties met een kredietkaart geregistreerd. Daarvan zijn er 27.000 mislukt, of bijna 27 procent.

17.00 uur: Het wordt ook steeds moeilijker om met Bancontact te betalen. ,,Maar als je meer dan een keer probeerde, lukte het meestal wel'', zegt De Moerlooze. Ze probeert ook met cijfertjes te bewijzen dat het probleem niet overschat mag worden. Van de 2.979.000 transacties die afgelopen zaterdag werden aangevraagd zijn er 100.000 mislukt. ,,Daarmee waren we voor 96,7 procent succesvol.''

In die cijfertjes wordt uiteraard geen rekening gehouden met het feit dat heel wat winkels zodra de problemen opdoken, enkel nog maar cash aanvaardden. Bovendien deden heel wat consumenten niet eens de moeite om aan te schuiven in lange rijen.

Geld afhalen vormde volgens De Moerlooze geen probleem, maar ook aan de geldautomaten stonden ellenlange rijen en heel wat geldautomaten waren snel leeg. De Moerlooze wijst er nog op dat Proton het ideale alternatief was. ,,Proton werkt off line en op de elektronische portemonnee kan toch tot maximum 125 euro gezet worden.''

19.00 uur: Alle problemen zijn volgens De Moerlooze van de baan. Toch doken gisteren her en der nog kleine problemen op, maar dat ging volgens Banksys om geïsoleerde gevallen.

De oorzaak: Banksys onderzoekt nog waar de oorzaak voor de problemen ligt. De problemen zijn alleszins al niet te wijten aan oververzadiging van het systeem. Het aantal Bancontact-transacties bleef afgelopen zaterdag nog een eind verwijderd van het record dat op 10 mei van dit jaar, de dag voor moederdag, gehaald werd. Die dag registreerde Banksys 3,23 miljoen transacties. De oorzaak zou ook niet liggen in het telecommunicatiesysteem en ook met de betaalterminals zou geen probleem zijn. Op dit ogenblik wordt ervan uitgegaan dat er iets is misgelopen met de centrale computer van Banksys.

De verantwoordelijkheid: Vroeger deed Banksys afstand van alle verantwoordelijkheid. Maar sinds eind 2003 staat in de standaardcontracten die Banksys sluit met de winkeliers een standaardclausule. Die luidt dat ,,Banksys zal streven naar een zoveel als ongestoord functioneren van de onder haar beheer staande apparatuur en infrastructuur. Banksys is aansprakelijk als een tekortkoming in de nakoming van haar verplichtingen voortvloeiend uit onderhavige algemene voorwaarden te wijten is aan haar bewezen nalatigheid als professionele beheerder of krachtens de wet. In dat geval dienst Banksys de schade te vergoeden die een onmiddellijk en rechtstreeks gevolg is van haar tekortkoming.''

Op basis van deze passage in het contract eisen de winkeliers via hun vertegenwoordigers zoals Unizo en Fedis een schadeloosstelling. Of de verantwoordelijkheid bij Banksys ligt, is allicht voer voor een legertje juristen. Banksys zegt alleszins zijn verantwoordelijkheid te nemen.

(cv)