De toenmalige ministers van Verkeer drukken hun ongeloof uit over het bestaan van zwarte rekeningen.

Bij het Sabena-debacle kijkt iedereen bijna automatisch naar Rik Daems. De liberaal uit Herent was op het ogenblik van het faillissement verantwoordelijk voor het dossier. Maar ten tijde van Sabbel had Daems nog niets te maken met Sabena.

Huidig PS-voorzitter Elio Di Rupo was in de tweede regering Dehaene minister van Transport, maar hij zegt helemaal niet op de hoogte geweest te zijn van mogelijk zwarte vergoedingen aan kaderleden van Sabena. De luchtvaartmaatschappij was een naamloze vennootschap waarvan de federale overheid niet de beheerder, maar enkel de regulator was, liet hij weten. ,,In die constellatie was het voor mij onmogelijk om van dergelijke praktijken op de hoogte te zijn.'' Woensdag hoorde hij voor het eerst van een mogelijke zwarte kas. ,,Het gerecht moet nu klaarheid scheppen in dit dossier'', besloot hij.

Ook zijn voorganger Guy Coëme zei niet op de hoogte te zijn van de zwarte kas. ,,Ik heb er nooit over horen praten'', verklaarde hij aan Belga . ,,Voor mij is dit onbegrijpelijk. Ik had me nooit kunnen inbeelden dat zoiets zou kunnen bestaan binnen een bedrijf als Sabena, dat toen al leeggebloed was.''

Vakbondsman Karel Gacoms, destijds voor het ABVV zeer actief in het Sabena-dossier, is dan weer niet verbaasd over het gesjoemel onder het bewind van Pierre Godfroid.

,,Godfroid is bij Sabena altijd bezig geweest met fiscale en sociale spitstechnologie teneinde systemen te zoeken om de lonen zo goedkoop mogelijk te houden'', aldus Karel Gacoms. Hij verwijst hierbij naar het voorstel dat Godfroid deed om piloten uit te vlaggen naar andere landen zoals Luxemburg om op die manier minder belastingen te moeten betalen op hun lonen.

Gacoms ziet evenwel geen verband tussen dit zwartgeldcircuit en het latere faillissement van Sabena. ,,Dit laatste was het gevolg van de te grote expansiepolitiek die Swissair na de overname van Sabena heeft gevoerd.Door op korte termijn na Lufthansa en Air France de derde grote speler op de Europese markt te willen worden, heeft men de verkeerde strategische keuze gemaakt en zijn zowel Swissair als Sabena kopje onder gegaan.''

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig