DEN HAAG - De Nederlandse openbare omroepen moeten het met de helft minder geld doen. Hun budget moeten ze investeren in opinie, debat en achtergrondinformatie; voor andere programma's moeten de omroepen concurreren met productiemaatschappijen en stichtingen. Eén openbaar net moet zich helemaal richten op kinderen en jongeren.

Dat staat in een uitwerking van het Paasakkoord van de Nederlandse staatssecretaris voor Media Medy van der Laan (D66). Haar partijgenoot Bert Bakker lichtte de plannen vandaag toe. ,,De openbare omroep krijgt drie functies: nieuws verzorgd door de NOS; opinie en debat door de omroepverenigingen; en kunst- en cultuurprogramma's, sport, infotainment en educatie.''

De omroepen leveren zeker 50 procent van hun budget in. Van het geld dat ze overhouden, moeten ze de opinie- en debatprogramma's maken. Voor andere programma's moeten ze apart plannen indienen. De raad van bestuur van de Publieke Omroep heeft hiervoor een budget en bepaalt wie de programma's maakt en geld krijgt.

Dat kunnen ook onafhankelijke productiemaatschappijen zijn of stichtingen met donateurs. Stichtingen moeten wel als doel hebben het bijdragen aan de publieke omroepen. De publieke netten worden dus niet opengesteld voor bijvoorbeeld verenigingen als Greenpeace, zoals de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid had geadviseerd.