Belg steeds minder trouw aan supermarkt
Foto: rr
BRUSSEL - De Belg wordt steeds prijsbewuster en 'hopt' dus ook steeds meer van de ene winkel naar de andere voor zijn aankopen. Dat blijkt uit een studie van Gfk, uitgevoerd in opdracht van distributiefederatie Fedis. De klantentrouw daalde tussen 2003 en 2004 van 42,6 procent tot 41,7 procent.

Door deze evolutie neemt het marktaandeel van de harddiscounters toe, en kopen steeds meer klanten huismerken.

Opvallend is dat het afgelopen jaar 1 miljoen Belgen, of één op de vier gezinnen, minstens één keer in het buitenland inkopen deed, voornamelijk in Frankrijk en in het bijzonder voor water en frisdrank. Fedis wijt dit aan de grote prijsverschillen met ons land, een gevolg van accijnzen en btw.

Toch deed de Belgische distributie het het afgelopen jaar niet slecht. Door een stijging van de consumentenbestedingen groeide de omzet in de sector met gemiddeld 3 procent. Wel blijft de distributie kampen met een druk op de prijzen door de hevige concurrentie.