Kinepolis houdt hoofd koel in Granada
Spanjaarden zijn notoire filmgekken: gemiddeld gaan ze 3,5 keer per persoon per jaar naar de bioscoop, tegenover 2,3 keer voor de Belgen. Foto: © Wim Daneels
GRANADA - Paradoxaal. Vorig jaar weet de Kinepolisgroep de forse daling van het aantal bezoekers aan de hittegolf in de zomer. En eergisteren opende de groep voor het eerst sinds een poosje weer een nieuw complex: off all places in Granada, een van de heetste oorden van Europa. Het illustreert hoezeer de groep zich thuis voelt in Spanje, stilaan werkelijk haar tweede thuismarkt.

Kinepolis Granada is met zijn 15 zalen en 4.710 zetels niet zo'n mastodont als Kinepolis Madrid (25 zalen, 9.196 zetels, geopend in 1998) en Kinepolis Valencia (24 zalen, 8.194 zetels, geopend in 2001). Dankzij die twee eerdere vestigingen - die van Madrid staat in het Guiness Book of Records als ,,grootste bioscoop ter wereld'', heeft een zaal voor duizend toeschouwers en trekt jaarlijks meer dan drie miljoen toeschouwers - is Kinepolis wel een naam in Spanje.

Dat bleek uit het enthousiasme bij de jonge Spanjaarden op de openingsavond. Granada is een studentenstad, Spanjaarden zijn notoire filmgekken (gemiddeld 3,5 bioscoopbezoek per persoon per jaar, tegenover 2,3 voor België) en de drang naar het comfort van multiplexen aan de stadsrand heeft ook hier toegeslagen.

En de hitte? Zoals de Moorse koningen in het Alhambra hun paleizen verkoelden met vijvers en stromend water, zo zijn de Spanjaarden er juist dol op om op het einde van een hete zomerdag wat verkoeling te zoeken in de bioscoop. Zeker in snikheet Andaloesië. In Spanje begint de laatste voorstelling in het weekeinde trouwens pas om één uur 's nachts.

Architect Peter Flamand neemt ons even mee uit de feestdrukte van de opening het dak op waar de enorme koelinstallaties voor de vijftien filmzalen staan: het energieverbruik van deze aircotoestellen haalt op zomerdagen het equivalent van dat van een stadje met drieduizend inwoners.

Granada is al het twintigste bioscoopcomplex van de Kinepolisgroep in Europa: er zijn er verder ook in Frankrijk, Zwitserland en Polen. Granada is wel de eerste grote nieuwe vestiging na enkele jaren van sanering en afstotingen. Bij het begin van het nieuwe millennium was de motor enigszins oververhit geraakt door al te enthousiaste gelijktijdige investeringen. De financiële motor stokte een tijdje, maar vorig jaar maakte de groep voor het eerst sinds drie jaar opnieuw winst.

Moeilijke gebieden zoals Italië zijn voortaan (minstens tijdelijk) uit den boze. Maar Granada, dat is Spanje, en dus nauwelijks nog een avontuur. De drie vestigingen worden er trouwens geleid door twee Belgen die al zeer lang in Spanje wonen en half verspaanst zijn. ,,Voor verrassingen komen we hier niet meer te staan'', zegt de financieel directeur Jan Staelens.

De façade van Kinepolis Granada oogt helaas weinig spectaculair, in vergelijking met de buitenkant in Madrid of zelfs Metropolis Antwerpen. Het gebouw in Granada lijkt van ver een fantasieloze luchthaventerminal. Het is er vooral groot en voorlopig nog vrij leeg, maar dat is ook de bedoeling: Kinepolis schakelt zich in in een combinatie van bioscoopbezoek en andere activiteiten zoals winkelen en plezier maken. In Madrid bijvoorbeeld is er een volledige ondergrondse verdieping onder de bioscopen vol winkeltjes en cafeetjes.

In Granada investeert de Kinepolisgroep 16 miljoen euro, maar de bioscoop is er slechts een onderdeel van een gigantisch vrijetijdscentrum met supermarkten, hotels en restaurants en de grootste bowling van Spanje. Het meeste daarvan moet zijn plaats nog vinden in deze terminal met ruim 10.000 vierkante meter zuivere winkelruimte. Het door Peter Flamand ontworpen bioscoopgedeelte is wel helemaal klaar, met een gezonde mengeling van efficiëntie en stilistische lokale inkleuring - moorse motieven uiteraard, in dit laatste bolwerk van de rijke moorse cultuur in Europa.

Amerikaanse hypercommerciële toestanden, die kruisbestuiving met vele andere vormen van vertier? Zover wil Kinepolis het niet laten komen, zegt Jan Staelens. ,,Maar dat bioscoopbezoek meer en meer gecombineerd zal worden met andere activiteiten is wel de toekomst. De Free Record Shop in de Metropolis bijvoorbeeld, een nog vrij schuchtere aanzet tot dat concept, draait fantastisch.''

Een ander terrein waarop de Spaanse zalen trendsettend zijn, is de sterk geautomatiseerde reservering van genummerde plaatsen. Dat gebeurt op grote schaal via het Internet en via kleine terminals in de inkomhallen, met ondersteuning van een bank en een telefoonmaatschappij. Het systeem is helemaal ingeburgerd in Spanje. Het vermindert de wachttijden en laat het bioscoopbezoek stukken vlotter verlopen.

Granada is voor de Kinepolisgroep de eerste stap in een hernieuwde maar wat beter gedoseerde uitbreidingscampagne. Volgende stap in het buitenland is de vestiging in het Franse Nancy, die opent in september 2005. Daarna volgen Oostende en Brugge.