FRANKFORT (reuters, bloomberg) - Uitstel van de allereerste A380-proefvlucht heeft Airbus- moederbedrijf EADS gisteren een forse koersdaling gekost. Toen beleggers in de Duitse ochtendkranten lazen dat de proefvlucht met twee weken wordt uitgesteld, verloor het aandeel tot 2,4%. Het koersverlies bedroeg aan het einde van de dag 1,8%.

SOMMIGE analisten noemden de koersval overdreven. Het is immers verre van zeker dat er iets mis is met het toestel zelf. Ook Airbus zelf relativeerde de vertraging. ,,Voor een project van deze omvang maken die paar dagen geen verschil'', aldus een optimistische woordvoerster. ,,Wat telt, is dat de proefvlucht goed verloopt.''

Oorspronkelijk was de eerste vlucht met de superjumbo gepland voor het eerste trimester van dit jaar. Daarna werd het ,,einde maart of begin april''. Airbus houdt het er nu op dat de eerste vlucht na 15 april zal plaatsvinden. Volgens het bedrijf duidt het uitstel niet op technische problemen met het nieuwe vliegtuig. Alleen hebben de ingenieurs wat meer tijd nodig dan verwacht. Deze week voeren de piloten tests uit met het informaticasysteem van de toestellen. Daarna volgen een aantal versnellings- en remtests op de grond. Tijdens de proefvlucht zullen er zes mensen aan boord zijn: drie piloten en drie luchtvaartingenieurs. De testvlucht zal worden uitgevoerd vanaf de luchthaven van Blagnac in Toulouse, vlakbij het Airbus-hoofdkwartier.

De waarde die gehecht wordt aan de datum van de eerste testvlucht illustreert het belang van het A380-project voor Airbus en voor EADS, dat 80 procent van de vliegtuigbouwer bezit. Het toestel, dat een spanwijdte van tachtig meter heeft en 555 passagiers kan vervoeren, is bedoeld om het definitieve marktleiderschap in de burgerluchtvaart over te nemen van het Amerikaanse Boeing. Dat heeft met de 747 jarenlang de markt voor grote vliegtuigen gedomineerd. De markt voor toestellen waarin meer dan honderd passagiers vervoerd kunnen worden, heeft een omvang van 64 miljard dollar per jaar. De ontwikkeling van de A380 kostte 12 miljard euro.

De kosten zouden zo'n 15 procent boven budget liggen omdat Airbus meer moest uitgeven om het gewicht van het toestel binnen de perken te houden. De eerste commerciële vlucht met de A380 zal in juni volgend jaar worden uitgevoerd. Dan neemt Singapore Airlines het eerste toestel in gebruik.