BRUSSEL (afp, bloomberg, dpa) - De Opec, de organisatie van olie-exporterende landen, zal de mogelijkheid bestuderen om haar productie te verhogen met 500.000 vaten per dag, om zo de stijging van de olieprijzen op de internationale markten in de hand te kunnen houden.

Dat heeft de voorzitter van de Opec, sjeik Ahmad Fahd al-Sabah, maandag bekendgemaakt. Hij voegde er nog aan toe dat hierover wellicht een beslissing komt binnen de twee weken. ,,We beschikken over de mogelijkheden om onze productie met 500.000 vaten per dag extra te verhogen en we zullen het niveau van de olieprijzen tijdens de volgende twee weken afwachten. Daarna volgt de beslissing'', zei Fahd al-Sabah. ,,Als we beslissen om de productie te verhogen, zal dat in elk geval niet gebeuren voor mei.''

Ook de secretaris-generaal van de Opec, Adnan Shihab-Eldin, bevestigde dat het oliekartel klaar is om 500.000 extra vaten olie per dag op de internationale oliemarkt te brengen, indien dat tijdens de komende weken nodig zou blijken.

De Opec besliste eerder al, op 16 maart in Ispahan (Iran), om haar productieplafond onmiddellijk met 500.000 vaten per dag te verhogen tot 27,5 miljoen vaten per dag. Het kartel beloofde toen ook de productie met nog eens een half miljoen vaten te verhogen indien de olieprijzen op een hoog niveau zouden blijven tot de volgende bijeenkomst, die plaatsheeft in juni.

Door de productieverhoging zouden ook de prijzen voor olietankers de volgende drie maanden kunnen stijgen. Dit is tegen de seizoenstrend, want normaal dalen die prijzen in het tweede kwartaal. Volgens analisten stuurt de sterke vraag naar olie in China heel dit seizoensgebonden patroon in de war. De prijs van een schip met twee miljoen vaten dat retour van het Midden-Oosten naar Japan vaart, zal schommelen rond de 70.000 dollar per dag, zonder de brandstofkosten en de havenbelastingen. In het eerste kwartaal bedroeg de prijs gemiddeld 63.851 dollar.

Intussen heeft het Internationale Energie Agentschap (IEA) de invloed van beleidsbeslissingen rond verkeer op het olieverbruik onderzocht. De studie ,, Saving oil in a hurry '' wordt begin mei gepresenteerd op de IEA-ministerraad. De studie toont volgens IEA-expert Klaus Jacobi aan wat de invloed is van bepaalde maatregelen in het wegverkeer op het verbruik van ruwe olie. ,,Landen waar gediscussieerd wordt over bepaalde maatregelen, kunnen gebruik maken van de studie om de gevolgen te beoordelen'', aldus Jacobi.