Beleggers zijn flops DaimlerChrysler beu
Jürgen Schrempp zal morgen de toorn van zijn aandeelhouders moeten doorstaan, maar zal wellicht kunnen aanblijven. Foto: © BLOOMBERG NEWS
FRANKFURT (afp, reuters) - De Duits-Amerikaanse autoconstructeur DaimlerChrysler staat morgen een woelige algemene vergadering te wachten. Verscheidene investeringsfondsen overwegen om het directiecomité geen kwijting te verlenen over het vorige boekjaar.

BELEGGERS hebben het team van topman Jürgen Schrempp heel wat te verwijten. Zeven jaar na de fusie van DaimlerBenz met Chrysler, destijds aangekondigd als een ,,hemels huwelijk'', is de aandelenkoers van het fusiebedrijf gehalveerd. De grootste Europese autoconstructeurs, vertegenwoordigd in de Dow Jones Stoxx European Car-index, zagen hun aandelenkoers gemiddeld een derde méér stijgen dan DaimlerChrysler. In plaats van een goed geoliede winstmachine lijkt DaimlerChrysler meer op een sputterende motor die het bijna begeeft.

Union Investment, het op twee na grootste investeringsfonds in Duitsland, gooide gisteren de knuppel in het hoenderhok. Het fonds kondigde aan het vertrouwen in het management en de raad van bestuur te zullen opzeggen. ,,De fusie heeft voor beleggers geen enkele meerwaarde opgeleverd. Integendeel. Aan beide zijden van de Atlantische Oceaan moeten om de haverklap brandjes geblust worden'', zei fondsbeheerder Thomas Meier.

Een andere beleggingsfonds, SEB, zal zich waarschijnlijk bij Union Investment aansluiten. DWS, de fondsentak van Deutsche Bank, wilde zich nog niet uitlaten over het stemgedrag. Maar wel kondigde deze instelling aan het management het vuur na aan de schenen te zullen leggen. DWS zegt uitsluitend op te treden als fondsbeheerder en niet als vertegenwoordiger van Deutsche Bank. Die laatste bezit 10,4 procent van DaimlerChrysler. Voormalig voorzitter Hilmar Kopper van Deutsche Bank is nu voorzitter van DaimlerChrysler.

Sinds het samengaan met Chrysler is de geschiedenis van het fusiebedrijf er inderdaad een aaneenschakeling van incidenten geweest.

De Aziatische strategie is een enorme flop geworden nadat dochterbedrijf Mitsubishi Motors de verliezen bleef opstapelen. Vorig jaar werd Schrempp min of meer gedwongen om geen geld meer in Mitsubishi te steken.

Mercedes-Benz , het vlaggenschip van de groep, heeft een reeks gênante schandalen achter de rug die het kwaliteitsimago sterk hebben aangetast. Het begon met het eland-incident, waarbij een Mercedes van de A-klasse kapseisde, en het eindigde met de aankondiging van vorige week dat wereldwijd 1,3 miljoen Mercedessen terug naar de garage moeten wegens kwaliteitsproblemen.

Afgelopen vrijdag kondigde het concern aan dat er fors gesneden wordt in dochterbedrijf Smart . Het revolutionaire concept achter dit miniwagentje is nooit aangeslagen bij het grote publiek. Sinds het debuut in 1998 is er nog geen euro winst mee gemaakt. Het break-even-punt zou pas in 2007 gehaald worden.

Ook tijdens de algemene vergadering van vorig jaar was het ongenoegen onder de aandeelhouders al zichtbaar. Toen kreeg het management nog 88,5 procent van de stemmen achter zich, terwijl dat een jaar eerder meer dan 99 procent was. Toch wordt niet verwacht dat Schrempp het veld zal moeten ruimen. Hij heeft de steun van de vakbonden en zijn contract werd vorig jaar nog verlengd tot 2008.