BRUSSEL (belga) - Elk jaar kosten onbetaalde rekeningen de Belgische bedrijven ongeveer 6 miljard euro. Gemiddeld moeten die bedrijven ook 50,7 dagen wachten (tegenover 51,8 dagen in 2003) vooraleer klanten hun rekening betalen. Dat blijkt uit een rondvraag bij 6.500 bedrijven in 23 landen door Intrum Justitia.

,,Concreet betekent dit dat jaarlijks producten en diensten ter waarde van 6 miljard euro door bedrijven worden geleverd, maar nooit betaald worden'', zegt Robin Vieveen, vertegenwoordiger van Intrum Justitia voor België. ,,Hoewel het aantal verliezen op de Belgische markt in positieve zin is geëvolueerd, blijven de bedragen toch nog aanzienlijk.''

Op internationaal niveau bezet ons land de 15de plaats in de ,,European Payment Index'', een klassement dat aangevoerd wordt door Finland, Zweden en Denemarken. Griekenland, de Tsjechische Republiek en Portugal bengelen aan de staart van het klassement en zijn dus de slechtste betalers.

,,De Belgische ondernemingen moeten gemiddeld 50,7 dagen wachten vooraleer klanten hun rekening betalen. Daarmee wordt de voorziene betaaltermijn met 15,7 dagen ruimschoots overschreden'', stelt Vieveen. In 2003 moesten de ondernemingen nog gemiddeld 51,8 dagen op hun geld wachten. ,,Het is echter belangrijk dat de positieve tendens zich voortzet'', luidt het nog. Het percentage van rekeningen die na meer dan 90 dagen nog niet afgehandeld zijn, is echter gestegen tot 21,3 procent.

De openbare sector in Europa behoort tot de laatste betalers. Gemiddeld duurt het 64 dagen vooraleer facturen betaald worden. De consumenten betalen het snelst, wat toch nog altijd gemiddeld 40 dagen betekent. De Belgische consumenten behoren tot de betere betalers. Ze betalen hun rekeningen na gemiddeld 31,5 dagen. ,,De vertraagde betalingen hebben rampzalige gevolgen voor de Europese economie'', stelt Robin Vieveen. Volgens hem gaan door hieraan gelinkte faillissementen jaarlijks ongeveer 450.000 jobs verloren. Daarom beveelt Intrum Justitia bedrijven aan om een coherente betalingspolitiek te voeren, door bijvoorbeeld aanmaningen te sturen of interesten en andere kosten bij de factuur te voegen. ,,Maar nog belangrijker is het veranderen van de betalingspolitiek in Europa'', besluit Vieveen.