NMBS klaar voor IJzeren Rijn
Foto: © WDK
ANTWERPEN - Er zijn beperkte investeringen nodig om opnieuw treinen te laten rijden op de IJzeren Rijn, de spoorlijn die de Antwerpse haven met het Duitse Ruhrgebied verbindt. Marc Descheemaecker, gedelegeerd bestuurder van de NMBS, rekent erop dat de eerste treinen weldra over de historische spoorlijn kunnen rijden. Tevens kondigt hij een nieuw investeringsprogramma aan.

Descheemaecker zei dit alles bij de oplevering van de 170ste en laatste diesel-rangeerlocomotieven door Siemens/Vossloh. Daarvoor betaalde de NMBS 340 miljoen euro.

De nieuwe locomotieven, die zowel ingezet kunnen worden als rangeerlocomotieven als op de transporten, zullen ook op de IJzeren Rijn kunnen rijden. De NMBS heeft al een homologatie gekregen voor Nederland en Duitsland.

Toch zou de IJzeren Rijn in het begin relatief beperkt gebruikt worden. ,,Vergeet niet dat het een dieselroute is, dat legt beperkingen op'', zegt Descheemaecker. ,,Maar we zullen klaar zijn als de lijn klaar is. We hopen snel groen licht te krijgen.''

Volgens de gedelegeerd bestuurder zijn er maar ,,beperkte investeringen'' nodig om de treinverbinding opnieuw rijklaar te krijgen. Descheemaecker denkt dan aan ,,maar een paar miljoen euro''. Het hele traject, dat al meer dan tien jaar niet meer gebruikt wordt, moet nog grondig nagekeken worden, en ook de signalisatie moet gemoderniseerd worden. Maar dat is de verantwoordelijkheid van Infrabel, zegt hij.

De directie van de NMBS is nog druk bezig om een investeringsprogramma af te sluiten. Het gaat over de bedragen die in het beheerscontract vermeld staan, zegt Descheemaecker, een totaalbedrag van 1 miljard euro.

Het overgrote deel van dat bedrag, meer dan de helft, gaat naar Infrabel. Maar ook het passagiers- en goederenvervoer krijgt zijn deel. B-Cargo, de goederenpoot van de NMBS, heeft een beperkte bestelling: 20 tot 25 locomotieven. ,,We zijn in de laatste fase van de evaluatie.''

Nochtans heeft de NMBS extra capaciteit nodig. B-Cargo heeft dit jaar al 5 procent meer goederen vervoerd.

,,Daarmee zitten we voor op het schema'', aldus Descheemaecker. En de totale tonnage zal nog stijgen als de containerterminals aan het Deurganckdok in gebruik genomen worden.

Om die extra goederen te vervoeren, heeft de NMBS voorlopig nog genoeg restcapaciteit via de Kennedytunnel. Maar toch moet de Liefkenshoekspoortunnel er zo snel mogelijk komen, zegt Descheemaecker.

(lej)