Kiala groeit in VPC-Valley
Sinds de oprichting in 2001 is de omzet van Kiala elk jaar minstens verdubbeld.
DOORNIK - Bezorgnetwerk Kiala opende gisteren zijn eigen sorteercentrum in Doornik. De voorlopige bekroning van een spectaculair groeitraject.

KIALA beheert een netwerk van afhaalpunten (vooral benzinestations en superettes) waar bestelde pakjes kunnen worden afgehaald en desgewenst ook weer worden teruggestuurd. Het bedrijf lijkt daarmee het spreekwoordelijke gat in de markt gevuld te hebben. Grote postorderbedrijven bieden de dienstverlening van het bedrijf aan voor hun klanten die veel uithuizig zijn.

De klantenlijst bedraagt momenteel 53 namen, gaande van 3Suisses en La Redoute tot Proxis en Yves Rocher. Zo'n 10 tot 20 procent van hun klanten verkiest de bestelling via een Kiala-punt in ontvangst te nemen, zodat het bedrijf in België momenteel 12.000 tot 14.000 pakjes per dag verwerkt. De sortering daarvan vond tot voor kort plaats in het logistieke bedrijf KDL-Trans in Vilvoorde, maar sinds kort heeft Kiala een eigen sorteercentrum in Doornik, met een capaciteit van 25.000 pakjes per dag.

Doornik is een veel betere locatie dan Vilvoorde, zegt Frank Jahn van Kiala. ,,We zitten hier midden in wat de Franstaligen de VPC-Valley noemen. VPC staat voor vente par correspondance en die sector is in deze streek bijzonder goed ontwikkeld. Vrijwel alle postorderbedrijven hebben hier of vlak over de Franse grens een vestiging.''

Kiala haalt nu nog 80 procent van zijn omzet uit dienstverlening voor verkoop op afstand, maar wil dat percentage verlagen wegens de conjunctuurgevoeligheid van die sector. Dit jaar is er een aanzienlijke omzetdaling in de branche. Kiala is druk bezig met diversifiëren: het netwerk van afhaalpunten wordt ook benut voor de distributie van cadeaus (voor Base zijn 15.000 pakketjes verwerkt) en voor het uitvoeren van swaps (het inleveren van een kapot toestel en in ontvangst nemen van een nieuw). Dat laatste gebeurt voor de digitale camera's en printers van HP. Daarnaast heeft Kiala een tweede netwerk opgezet voor wat pudo wordt genoemd: pick up, drop off . Daarbij gaat het om de distributie van wisselstukken voor onder meer IBM.

De groei van Kiala is spectaculair. Sinds de oprichting in 2001 is de omzet elk jaar minstens verdubbeld. Dit jaar wordt gestreefd naar een omzet van 25 miljoen euro, winst is voor volgend jaar voorzien. Behalve in België is Kiala ook actief in Luxemburg, Frankrijk en Nederland. Groot-Brittannië en Duitsland zijn in voorbereiding.

De groei heeft ervoor gezorgd dat de twee oprichters, de Franse zakenlui Denis Payre en Marc Fourrier, hun belang aanzienlijk hebben zien verwateren. ,,Wij zijn nu samen goed voor ongeveer 24 procent'', zegt Payre. ,,Maar we hebben daar geen probleem mee. Om te groeien heb je veel kapitaal nodig en dit is daarvan de logische consequentie.'' De andere aandeelhouders zijn vooral institutionele investeringsfondsen, zoals van AGF en Westdeutsche Landesbank. Ook investeringsfondsen van het Nederlandse postbedrijf TPG (Logispring) en diens Franse evenknie La Poste (XAnge Capital) zijn in het Kiala-kapitaal vertegenwoordigd.