PARIJS - De omzet van de Frans-Britse groep Eurotunnel, uitbater van de gelijknamige tunnel, is in 2003 gedaald met 5 procent. Daardoor is op de beurs ook het aandeel van het bedrijf gekelderd. Eurotunnel maakte het nieuws vandaag bekend en kondigde meteen ook een globaal plan aan om het tij te keren.

Vanaf 2005 wil de groep de toltarieven van de Kanaaltunnel verlagen om het verkeer te stimuleren, als tegenprestatie voor de herfinanciering van de schuld. Volgens algemeen directeur Richard Shirrefs zouden de Britse en Franse regeringen de financiële en industriële partners van de groep onder druk zetten om over het zogeheten Galaxie-project te onderhandelen.

Eurotunnel heeft momenteel een schuldenberg van 9 miljard euro. De jaarlijkse rente op deze schulden wordt betaald met de winst van de uitbating. Met het globale plan wil de directie een structurele oplossing bieden voor dit probleem, maar ook de ontevreden aandeelhouders van antwoord dienen. Negen maanden geleden vormden enkele ontevreden aandeelhouders van Eurotunnel een front om de huidige raad van bestuur te vervangen.

De tegenvallende resultaten van 2003 bracht de aandeelhouders alvast niet op andere gedachten. Het aandeel van Eurotunnel zakte op de beurs van Parijs met 7,27 procent tot 0,51 euro.

In 2003 boekte Eurotunnel een omzet van 813 miljoen euro tegenover 897 miljoen in 2002, wat een daling van 9,36 procent betekent. Het bedrijf boekte bovendien een verlies van 1,889 miljard euro, terwijl het in 2002 nog een nettowinst van 508 miljoen haalde. Het verlies bedraagt meer dan het dubbele van de omzet.

Voor 2004 voorziet Eurotunnel bovendien geen verbetering in het verkeer onder het Kanaal. Toch wil het bedrijf in 2005 de goederentransporten optrekken, om op dit vlak te kunnen concurreren met de Franse spoorwegen. Daarvoor wil Eurotunnel een nieuw platform uitbouwen in Folkestone (Groot-Brittannië) waardoor voor het eerst continentale goederentreinen op het Britse grondgebied zullen rijden. Daarvoor vroeg Eurotunnel de Franse overheid in het kader van de openstelling van het Europese goederenverkeer voor de concurrentie, een vergunning als spoorwegoperator.