IN DE KIJKER. De man van de ,,Bangle-kont''
Foto: © REUTERS
Het werk van Chris Bangle, designer van BMW, werd ooit verguisd. Nu maken zijn ontwerpen school.

,,Beste BMW, bedankt om zulke fantastische wagens te bouwen. Ga daar vooral mee door, maar ontsla Chris Bangle en laat hem niet nog meer geweldige BMW's verknoeien."

Het is een deel van de petitie die op het internet circuleert en die door al meer dan 13.000 mensen ondertekend werd. Niet iedereen is dus fan van de 49-jarige Amerikaanse auto-ontwerper.

Nadat in 2001 het eerste model van zijn hand op de markt was gekomen, de BMW 7-serie, stak een storm van protest op. Als een echte iconoclast had Bangle de zakelijke, strakke lijnen van de oude 7 vervangen door rondere, meer gedurfde vormen. Vooral de zogenaamde ,,Bangle-kont", een hoog afgelijnde koffer met geprononceerde bumpers, kon niet door de beugel volgens veel fans.

Maar het kan verkeren. De volgende ontwerpen van Bangle, de Z4, de 1- en de 6-serie, kunnen op almaar meer appreciatie rekenen en zijn ontwerp voor de 3-serie, die enkele maanden geleden op de markt kwam, wordt zelfs wereldwijd op applaus onthaald.

Ondertussen begint zelfs de ooit zo verguisde ,,Bangle-kont" opgang te maken. De Maybach van Mercedes-Benz, de Toyota Camry en de Lexus LS 460 hebben voor hun achterwerk allemaal heel goed naar BMW gekeken. ,,Plotseling probeert iedereen het soort ontwerpen te maken waarvoor wij ooit zo bekritiseerd zijn. Kijk eens naar een Camry en je ziet een BMW 7", merkte BMW-baas Helmut Panke fijntjes op tijdens het autosalon van Detroit.

Hoewel Bangle op de onvoorwaardelijke steun van het management van BMW kan rekenen, was het lange tijd niet eens duidelijk of zijn ontwerpen de verkoop nu stimuleerden of juist kelderden.

BMW hoopte dat het modernere en meer gedifferentieerde design van zijn auto's jongere kopers zou aantrekken, maar de kritiek overschaduwde de auto's. De verkoop steeg wel, maar dat was bijna helemaal te danken aan nieuwe modellen die aan het productgamma werden toegevoegd. In de VS daalde de afzet van de 7 zelfs na een jaar.

Maar in 2005 paste Bangle het ontwerp lichtjes aan en de verkoop schoot als een raket omhoog. Vorig jaar rapporteerde BMW zelfs zijn allerbeste jaar in de Verenigde Staten.

(fpe)