BRUSSEL Tien bedrijven die lid zijn van de Beroepsvereniging der Directe Verkoop (BVD) zijn op zoek naar 4.000 medewerkers. De komende maanden loopt daarom een aanwervingscampagne in samenwerking met de VDAB.

Vierduizend jobs, dat klinkt weliswaar indrukwekkender dan het is. De meeste directe verkopers in ons land - mensen die op afspraak thuisdemonstraties geven of van deur tot deur verkopen - doen dat immers als bijverdienste. Van de ongeveer 20.000 werknemers die in dienst zijn van de 20 BVD-bedrijven, hebben er hooguit 10% een voltijdse baan.

Maar dat neemt niet weg dat we een belangrijke rol vervullen, liet de beroepsvereniging gisteren verstaan op een persconferentie. Imelda Vital van Amway, een Amerikaanse multinational' uit de directe verkoop, wijst er bijvoorbeeld op dat heel wat presentatrices alleenstaande vrouwen zijn die een beetje extra inkomen goed kunnen gebruiken. De sector vangt ook heel wat werklozen op in economisch zwakke periodes.

De campagne voor 4.000 medewerkers gaat uit van tien bedrijven, onder meer Amway en het wereldbekende Tupperware. In negen kantoren van de VDAB en diens Waalse tegenhanger Forem zullen de komende weken presentaties worden gegeven aan kandidaat-verkopers. Het financiële engagement van de betrokken bedrijven zelf is relatief beperkt omdat de meeste verkopers in de sector zelfstandigen zijn, die betaald worden op basis van hun omzet. Samen staan de BVD-leden voor een jaaromzet van ongeveer 100 miljoen euro, wat neerkomt op ongeveer 5.000 euro per verkoper. Van dat bedrag kunnen ze tot 30% als inkomen op zak steken.

Potentiële kandidaten worden gelokt door de grote zelfstandigheid (,,iedereen bepaalt zelf hoeveel en wanneer hij werkt'') en door de lage drempel (je hoeft geen diploma of ervaring te hebben, en ook een btw-nummer is sinds vorig jaar niet meer vereist).