Deceuninck kampt met een lagere vraag in het VK, duurdere grondstoffen en een zwakke Turkse lira.

De producent van PVC-profielen voor de bouwindustrie Deceuninck heeft in het tweede kwartaal van 2006 een omzet gerealiseerd van 172,6 miljoen euro.

Dat is 1,2 procent meer dan in het sterke tweede kwartaal van 2005, maar een stuk minder dan de 182,5 miljoen euro omzet die analisten hadden verwacht.

Het aandeel zakte, in erg negatieve markt, 5 procent.

De groep houdt vooralsnog vast aan haar financiële doelstellingen voor 2006 van ,,5 tot 10 procent omzetgroei en betere resultaten'', maar geeft te verstaan dat het met de verzwakking van de lira en de hoge grondstofprijzen niet gemakkelijk zal worden.

Deceuninck zelf heeft het over een ,,sterke kwartaalomzet, alle omstandigheden in acht genomen''.

,,De devaluatie van de Turkse lira en de verschuiving van het afgezette volume naar regio's waar minder vraag is naar gekleurde raamsystemen, verklaart waarom de volumestijging met 6 procent uit het tweede kwartaal niet vertaald kon worden in een evenwaardige omzetstijging in euro'', aldus het persbericht.

De ramenmarkt in het Verenigd Koninkrijk kende een ernstige terugval en hierdoor daalde de omzet in West-Europa met 5 procent.

In Oost-Europa steeg de omzet overal met meer dan 20 procent, behalve in Polen. Op die manier groeide "Europa" globaal toch nog met 2 procent.

In de Verenigde Staten was de verzwakking van de bouwconjunctuur voelbaar en stabiliseerde de omzet.

In Turkije speelde de lira Deceuninck ernstig parten. Tussen begin 2006 en eind juni verzwakte de lira met meer dan 25 procent in waarde.

Een sterke volumestijging liet toe het omzetverlies uitgedrukt in euro grotendeels te compenseren.

In de tweede jaarhelft zou de lira stabiel blijven.

(jre)