Alpro maakt via Yoplait  vuist tegen Danone
Foto: © An Nelissen
Alpro Soja, Europees marktleider in sojavoeding, bundelt de krachten in Frankrijk met de groep Yoplait, wereldwijd nummer twee in verse melkproducten. ,,We mikken op 10 tot 20 procent van de yoghurtmarkt'', zegt Bernard Deryckere, ceo van Alpro.

DE contacten dateren van acht maanden terug'', zegt Bernard Deryckere (ex-Henkel, ex-Unilever), over de samenwerking met Yoplait. Het samenwerkingsakkoord met de Franse groep uit Boulogne, wereldwijd de nummer 2 in de markt van verse melkproducten, werd getekend op 11 juli. Het is één van de 17 partnerships dat Alpro, een onderdeel van Vandemoortele, in de markt van soja heeft.

,,Vlamingen geloven doorgaans weinig in partnerships. We hebben nochtans goede producten die we via allianties sneller en beter internationaal in de markt kunnen zetten'', zegt Deryckere. ,,De cruciale kennis die ons differentieert van anderen, houden we kost-wat-kost in huis. Dat is de kennis voor het maken van de basismelk en het fermenteren ervan. Yoplait biedt ons dan weer een grote kennis van de Franse consumentenmarkt, goede logistiek en een grote sales ploeg.''

Yoplait had anderhalf jaar geleden zelf Bioplait in de markt gezet maar werkte met isolaten, dus een deels chemisch proces waardoor het label bio in gevaar was. Alpro werkt met 100% natuurproducten, te beginnen met de sojabonen die betrokken worden bij familiale landbouwbedrijven in Brazilië en China. De sojamelk wordt op een natuurlijke wijze vervaardigd waarbij met behulp van water de proteïnen aan de boon worden onttrokken. Complexer en duurder, maar duurzaam ondernemen is onderdeel van het handelsmerk van Alpro, zegt Deryckere, die sinds september 2001 verantwoordelijk is voor Alpro en voorheen een leidende positie bij Unilever had (zie hiernaast) .

Alpro contacteerde zelf Yoplait - de uitvinder van de drinkyoghurt - omdat het overtuigd was dat het enkel via een grote speler een gerichte vuist kon maken tegen de voedingsgroep Danone, die met de lancering van Senja aan zijn vierde poging toe is om de markt van soja - een zuivelvervanger - binnen te dringen.

Yoplait en Alpro gaan er de yoghurt- en dessertmarkt voor soja aanpakken. Op de verpakking Bioplait Soja zal ook de naam Alpro Soja prijken net zoals op het dessertproduct ,,le dessert'' (chocolade sojapudding) die de ambitie heeft te concurreren met Danette.

,,Frankrijk is een echt yoghurtland met een consumptie van 18 kg per capita per jaar. De markt is er 20.000 ton groot. We hopen daar 10% tot 20% van te nemen'', zegt Deryckere. Frankrijk was het enige land van de zogenaamde EU7 (België, Nederland, Engeland, Duitsland, Frankrijk, Spanje en Italië) waar de groep nog niet onder het eigen Alpro-label actief was. Het is er met Wessanen wel al aanwezig in het dieetsegment met het merk Bjorg, maar via Yoplait wordt voor het eerst de versmarkt betreden.

Alpro haalt meer dan 90% van zijn omzet uit de zogenaamde EU7-landen. In vier landen heeft het eigen commerciële organisaties, elders wordt met partners gewerkt. Recent werd een akkoord getekend voor de lancering van Alpro in Turkije terwijl ook de Russische markt wordt verkend.

Internationalisatie, verdere vernieuwing en verbreding van de markt, zijn enkele van de hefbomen langswaar Alpro, dat al 234 miljoen euro omzet haalt, voort wil groeien. De hele groep Vandemoortele staat voor 857 miljoen euro omzet. ,,We hadden 17 jaar nodig om de eerste 100.000 ton (verkoopvolume) te bereiken en 4,5 jaar om dat cijfer te verdubbelen'', zegt Deryckere.

Zeker in basisproducten zijn soja-drinks gemeengoed geworden, met als gevolg dalende prijzen. De nadruk op duurzaam ondernemen en volledig natuurlijke processen, gekoppeld aan forse investeringen in het eigen merk, moeten de leidende rol van Alpro veilig stellen.

Alpro heeft een marktaandeel van 50% van de Europese sojamarkt maar de verschillen tussen de landen zijn groot (zie grafiek). Ook inzake producten. Alpro heeft in totaal zo'n 400 productreferenties. In september pakt Alpro uit met een grote marketingcampagne. De producten worden in een nieuw jasje gestopt met ,,gezonde keuze'' als centraal thema.

Elders mikt Alpro op groei door nieuwe voedingsmarkten aan te boren. De recente overname van SoFine, bekend van de vleesvervanger tofoe, is zo'n voorbeeld. Tofu is een 100% plantaardige vleesvervanger op basis van soja. ,,Voor ons een kleine, maar wel strategische overname'', zegt Deryckere.