Motorhomes en cabriolets worden populairder
In de periode januari tot juni van dit jaar werden flink meer motorhomes en cabrio's verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar

VOLGENS Febiac, de Belgische federatie van de auto- en tweewielersindustrie, werden er tijdens de eerste halfjaar van 2006 5,36% meer motorhomes ingeschreven dan in dezelfde periode vorig jaar. Ook het aantal verkochte cabrioletwagens steeg ten opzichte van 2005. De voorbije zes maanden werden er 8.113 ingeschreven. Het totale aantal bedroeg vorig jaar 13.384.

Nadine Atanassoff, adviseur personenwagens en economische studies bij Febiac: ,,De stijgende verkoop van cabriolets manifesteert zich vooral bij de coupé-cabrio's met stalen dakconstructie. De top 3 van best verkopende cabrio's wordt ingenomen door dergelijke hardtop modellen. Ze zorgen voor 50% van de verkoop."

Vanwaar komt het succes van de stalen daken? ,, Hardtop- cabriolets zijn veel veiliger dan wagens met een traditioneel stoffen dak. Een stalen dak is ook aangenamer als je in de winter met zo'n wagen rijdt'', zegt Atanassoff.

Het hardtop -model is nochtans niet nieuw. Al in 1998 kwam de Mercedes SLK op de markt. Pas toen Peugeot in 2001 de Peugeot 206 coupecabriolet op de markt bracht, bereikte de cabriolet met een stalen dak het grote publiek. Sindsdien is het aanbod steeds groter geworden. Atanassoff: ,,Bijna alle automerken hebben nu een hardtop -cabriolet. Vaak zijn het kleinere wagens die betaalbaar zijn voor een doorsnee gezin."

Erg groot mag dat gezin echter niet zijn: in coupé-cabrio's kunnen nauwelijks passagiers. Jeroen Waignien, Peugeot-verdeler in Gent: ,,De cabriolet is inderdaad niet bedoeld als gezinswagen. De Peugeot 206 CC spreekt voornamelijk vrouwen tussen de 30 en de 35 jaar aan en heeft slechts plaats voor twee personen. De Peugeot 307 CC heeft een agressievere uitstraling en spreekt vooral sportieve mannen aan." In Gent voelden ze ook de recente stijging in verkoop: ,,We hebben geen Peugeots 206 CC meer in stock. We moeten opnieuw bestellen."

Bij de exclusievere cabrio's is de Porsche 911 het populairste model. Daarvan werden er dit jaar al 138 verkocht. Atanassoff: ,,Hier kunnen we niet echt spreken van een stijgende verkoop."

Ook motorhomes worden steeds vaker verkocht. Dit jaar werden er in juni 305 nieuwe motorhomes ingeschreven. Vorig jaar waren dat er in dezelfde maand slechts 266. Een afdoende verklaring voor die stijging heeft Febiac niet. Atanassoff: ,,Motorhomes zijn niet opmerkelijk goedkoper geworden. We kunnen ook niet vergelijken met vorig jaar want toen was die trend er nog niet."

Toch merkt Leo Wouters, bedrijfsleider bij Vanomobil in Hoogstraten, al enkele jaren een toenemende interesse: ,,Een motorhome geeft je de vrijheid om te gaan en staan waar je wilt. Zestig tot zeventig procent van ons cliënteel zijn oudere koppels op rust of met zicht op pensioen. De kinderen zijn het huis uit en die mensen willen genieten van hun oude dag. Motorhomes zijn niet goedkoper geworden omdat de klanten liever wat meer betalen in ruil voor meer comfort. Het stijgend aantal gepensioneerden zorgt bijgevolg voor een stijging in de verkoopcijfers."

(jdh)