De helft van de bedrijven gebruikt nooit sociale media om te rekruteren.

De helft van de werkzoekenden in Europa gebruikt sociale media op het internet om een geschikte job te vinden. Maar slechts een kleine minderheid solliciteert effectief via een sociaal netwerk.

Bijna vier bedrijven op de tien gebruiken sociale media om kandidaten te vinden, maar het resultaat is beperkt. Bedrijven gebruiken sociale media wel om de achtergrond van toekomstige werknemers te controleren.

Dat alles blijkt uit een internationaal onderzoek van StepStone, een dochterbedrijf van de Axel Springer-groep en een van de meest succesvolle online-jobsites in Europa. De bevraging slaat op 3.116 werkzoekenden en 837 werkgevers uit acht Europese landen.

Volgens Stepstone vinden werkgevers het publiceren van werkaanbiedingen op sociale media niet zo belangrijk. Bij de werkzoekenden reageert minder dan een kwart op jobberichten via sociale media.

En wat het zoeken van meer informatie over sollicitanten betreft, vindt maar liefst 60procent het maar niets dat werkgevers hun privéprofiel op sociale netwerken doorsnuffelen.

‘Door de grote populariteit en razendsnelle groei van sociale netwerksites beginnen ook werkgevers interesse te tonen voor deze media. Het geeft hen immers vrijwel gratis toegang tot miljoenen profielen. De meeste mensen gebruiken sociale media echter voornamelijk voor privédoeleinden, en ze zijn dan ook niet zo geneigd om hun profiel open te stellen voor rekruteringsbedrijven. Privacy is voor hen nog altijd bijzonder belangrijk', zegt Jan Heiremans, de country manager van StepStone Belgium.

Toch valt het met die interesse nog tegen. De helft van de rekruteringsbedrijven heeft nog nooit kandidaten gezocht via sociale media.

‘Om op succesvolle wijze gebruik te maken van sociale media voor personeelswerving, moet je als organisatie bereid zijn om hier heel wat tijd aan te spenderen', legt Jan Heiremans uit.

‘Naarmate je meer tijd investeert, nemen ook je kansen aanzienlijk toe: werkgevers die dagelijks gebruikmaken van sociale media hebben 50procent meer succes bij het vinden van medewerkers dan bedrijven die dit slechts een keer per week doen. Bedrijven moet zelf uitmaken hoeveel tijd ze willen spenderen aan dit medium en of het de meest kostenefficiënte manier is om mensen aan te werven.'