BRUSSEL - De telefoon op de communicatiedienst van SN Brussels Airlines (SNBA) stond gisteren roodgloeiend. Reden was niet de afronding van de fusie met Virgin Express, maar de ,,kaping'' door een agressieve kat van een van de SNBA-toestellen.

,,Ik ben zonet live gegaan op de Colombiaanse radio'', zei Geert Sciot, de woordvoerder van SNBA, gisterenmiddag. ,,Ik moet per uur meer dan twintig telefoontjes afhandelen over de kat. We worden overspoeld door vragen van over heel de wereld, zowel van de boulevardpers als van grote televisiezenders als CNN en BBC.''

Aanleiding voor die overrompeling was een bericht in de Franstalige krant La Dernière Heure over de ,,kaping'' door een kat van een SNBA-toestel dat op weg was naar Wenen. Het dier, luisterend naar de naam Gini, was samen met de eigenaar ingecheckt in Oslo en reisde - geheel volgens de reglementeringen van de wereldluchtvaartorganisatie IATA - van daar via Brussel naar Wenen.

Het is nog niet duidelijk hoe de kat kon ontsnappen uit de voorgeschreven reiscontainer. Een van de theses is dat de eigenaar van het diertje in slaap was gevallen, waarna een zevenjarig kind dat naast de man zat, de container opende om het dier te strelen. Maar de ouders van het kind ontkennen dat hij het kooitje opende. Er wordt ook onderzocht waarom het dier zo agressief geworden is. De kat zou een serieuze schop gekregen hebben van een van de business-passagiers op de eerste rij, maar ook die ontkent dat.

,,Het is een ongelofelijk toeval dat de kat tijdens de 10 seconden dat de cockpitdeur open is om de piloten hun maaltijd te geven, binnen is geraakt.'', aldus Sciot. Sinds de aanslagen van 11 september moet voor toegang tot de cockpit een zeer strikte procedure gevolgd worden. ,,De kat is dan onmiddellijk in de nek van de copiloot gesprongen, heeft wat rond geraasd in de cockpit en is uiteindelijk achter een van de panelen in de cockpit verdwenen. Reden genoeg om de vlucht te staken, want achter die panelen loopt heel wat bekabeling. Terug in Zaventem duurde het nog een paar uur vooraleer het dier gevangen kon worden.''

Wie de verantwoordelijkheid draagt voor het incident, wordt nog onderzocht. Het antwoord is niet onbelangrijk, want het incident heeft de luchtvaartmaatschappij een flinke duit gekost. Hoeveel precies, wordt nog becijferd.

(cv)