BRUSSEL - Base is op weg om een jaar vroeger dan verwacht met een lichte nettowinst uit te pakken, en dat met twee miljoen klanten tegen eind 2005. Met een nieuw voordeelabonnement gaat de derde mobiele operator van ons land nu ook rechtstreeks de concurrentie aan met de vastelijntelefonie van Belgacom. Dit abonnement laat toe om zeer goedkoop met een gsm naar vaste nummers te bellen.

WE hebben blijkbaar een concept genomen dat nog altijd aanspreekt in de markt'', zegt woordvoerder Bart Vandesompele. Maar ook de reorganisatie en het toegenomen gemiddelde gebruik per klant (24 euro) helpt om eind dit jaar hoogstwaarschijnlijk een kleine nettowinst te halen.

In zijn concurrentie met Belgacom werkt Base ook aan een oplossing voor mensen met een breedbandabonnement voor internet dat gekoppeld is aan een vaste telefoonlijn. De mobiele operator onderhandelt hiervoor met partners, onder wie Scarlet. ,,De klant moet vrij kunnen kiezen'', klinkt het. ,,Momenteel heeft reeds 26 procent van alle Belgen geen vaste telefoonlijn meer. Dit nieuwe aanbod speelt daar gewoon op in.''

Belgacom heeft de prijzenaanval van Base al gerelativeerd. Volgens woordvoerder Jan Margot gaat het alleen maar over het ,,Classic Line-abonnement'' van Belgacom , terwijl de historische operator nog over verschillende andere formules beschikt.

Maar ook voor de uitbouw van het netwerk van de derde generatie mobilofonie, UMTS, wijst Base met een beschuldigende vinger naar Proximus. Die zou in sneltempo bouwvergunningen aanvragen bij de gemeenten voor het plaatsen van nieuwe UMTS-antennes. Dat zou de aanvragen van Base bemoeilijken. Vandesompele vindt het absurd dat Proximus zijn antennes niet wil openstellen voor de concurrentie, zodat elke operator nu naar schatting tussen de 20.000 en 40.000 sites zou moeten installeren. ,,We hebben dat al eens eerder gezien'', zegt Vandesompele, waarbij hij verwijst naar de moeilijkheden die Base heeft ondervonden om als nieuwkomer in de markt zijn gsm-netwerk uit te bouwen

Toch blijft het bij Base bruisen van de energie en komen er een reeks nieuwe initiatieven aan. De operator plant dit jaar nog de introductie van digitale televisie via de mobilofoon en gaat daarvoor een netwerk voor snel mobiel internet, of EDGE, uitrollen.

In juli brengt Base ook een lagekostenproduct op de markt, onder een nieuwe naam. Het product is verkrijgbaar via internet en zal toelaten om te bellen, gebeld te worden en sms-berichten te sturen en te ontvangen. Voor al de rest zoals i-mode, dataverkeer en de helpdesks moet dan extra worden betaald. Ook krijgt de jeugd zijn eigen product, Djam . ,,Uit onderzoek blijkt dat de jeugd (10-24 jaar) in de kou blijft staan'', zegt Vandesompele. Met de nieuwe dienst kan de klant onder meer kaarten winnen voor muziekfestivals.

Base gaat ook verder met het programma van de doorverkopers. De deal met TMF levert de operator dagelijks ongeveer 500 nieuwe klanten. Met Tele2 staat het bedrijf ook dicht bij een doorverkoopakkoord. Ook met Telindus werd een overeenkomst gesloten. Telindus zal in tegenstelling tot bijvoorbeeld TMF niet zelf belminuten verkopen, maar via zijn contacten in de markt nieuwe klanten (bijvoorbeeld supermarkten) aanbrengen, die hun dienstenaanbod willen uitbreiden met een mobiel abonnement.

(nna)