Agfa gelooft in zichzelf
Marc Olivié verdedigt zijn beleid tijdens de persconferentie van Agfa-Gevaert. Foto: © WDK
,,Dit bedrijf is op de goede weg. De gekozen strategie is de juiste. Dat bewijzen onze sterke kwartaalresultaten. Nu moeten we doorzetten. De kosten moeten verder omlaag.''

DE boodschap van CEO Marc Olivié aan het personeel van Agfa-Gevaert is duidelijk: de reorganisatie van het beeldvormingsbedijf en de zware kostensanering zijn niet alleen noodzakelijk om op lange termijn te overleven, ze zijn nu al een succes. ,,Hoewel de grondstofprijzen voor zilver en aluminium historische hoogtes bereiken, behaalden we goede resultaten in het tweede kwartaal'', aldus Olivié. ,,Omdat we onze producten en diensten beter afstemmen op de digitale markt, omdat we onze prijzen selectief hebben verhoogd en gestopt zijn met leveringen aan klanten waarop we geld verliezen. En omdat we onze eigen kosten omlaag krijgen.''

Olivié verdedigde de gemaakte strategische keuzes, zoals de opdeling van Agfa in drie autonome divisies. Na de overgang van klassieke filmproducten naar de digitale markt, staat Agfa volgens de bedrijfsleider al klaar voor een volgende stap: uitgroeien tot een IT-softwarebedrijf. Dat moet tegen 2008 een duidelijke omzetstijging opleveren, tot in totaal 4,3 miljard euro voor de drie divisies. In 2005 was de omzet goed voor 3,3 miljard. Maar vooral de rentabiliteit moet omhoog. ,,Omdat Agfa afhankelijk blijft van de grondstofprijzen, moet een reeks vaste kosten omlaag, zoals de werkingskosten en het aantal personeelsleden. Alleen dan kunnen we de scherpe concurrentie aan.''

Die redenering werd al gemaakt bij de aankondiging van het kostenbesparingsplan, in juni. Nu werd ze herhaald en verdedigd. De goede kwartaalcijfers en het applaus van de beleggers - gisteren ging de koers met 9 procent omhoog - sterken Olivié in zijn gelijk. ,,Nu al beginnen we de eerste vruchten te plukken van onze veranderde koers.''

Het is niet de eerste keer dat het personeel te horen krijgt dat zware ingrepen de toekomst van het bedrijf zullen verzekeren. Maar de hoge verwachtingen werden niet altijd ingelost en de saneringsrondes volgden elkaar in de afgelopen jaren in snel tempo op. Is dit de goede keer? Het bedrijf kiest voor economische logica en toekomstgerichte markten, zoals de digitale medische beeldvorming. Maar Agfa is daarin niet alleen. Grote concurrenten als Philips, General Electric en Siemens zitten niet stil. Daarom biedt de gekozen koers ook dit keer geen absolute garanties. In elk geval wil het steeds kleiner wordende Agfa - straks nog met 12.000 werknemers - het op eigen kracht blijven doen. Het bedrijf gelooft in zichzelf. Vragen over de verkoop van afdelingen of het aangaan van allianties werden gisteren weggewuifd.

Wist je dat je ook zonder abonnement elke maand 3 betalende  plus-artikels kunt lezen?

Meld je aan en lees gratis ›

Vul je e-mailadres en wachtwoord in