Het banenverlies komt er omdat een order van het Franse toeleveringsbedrijf Faurecia is weggevallen. ECA bekleedde voor het Franse bedrijf dashboards met leder. Maar Faurecia heeft nu besloten om die order te plaatsen bij een fabriek in Slovakije omdat het daar goedkoper kan.
Patrick De Backer van de socialistische vakbond ABVV maakt zich grote zorgen over de toekomst van de fabriek. Faurecia laat op dit ogenblik bij ECA ook nog deurpanelen met leder bekleden. Dat contract loopt nog tot eind 2006, maar De Backer vreest dat daar ook vroeger een einde aan zal worden gemaakt.
Bovendien vreest hij dat de productie van autotapijten de moordende concurrentie met China niet zal aankunnen.
Volgens personeelsdirecteur Arsène Hamerlinck zal het zo'n vaart niet lopen. ,,De bekleding van deurpanelen is minder arbeidsintensief dan de bekleding van dashboards en daardoor minder gevoelig voor de hoge loonkosten hier. De productie van de autotapijten gebeurt zeer kostenefficiënt'', zegt hij. Daarnaast wordt bij ECA ook nieuwe auto's met een stoffen binnenbekleding een lederen bekleding aangemeten.
De vestiging telt nu ongeveer 370 werknemers. Enkele jaren geleden waren dat er nog 1.000. Maar de zetelassemblage, goed voor de helft van de productie, werd twee jaar geleden al aan Johnson Controls verkocht nadat die het contract voor de zetels van de nieuwe Volvo-modellen wegkaapte. Johnson Controls nam toen alle werknemers over.
(cv)