De Amerikaans-Belgische beveiligingsgroep Vasco heeft een goed jaar achter de rug.

Vasco is vooral bekend als leverancier van de Digipass , een toestelletje waarmee je onder meer veilig kunt thuisbankieren. En die toestelletjes verkopen tegenwoordig als zoete broodjes. In heel 2006 gingen er 11,2 miljoen van over de toonbank, en daarvan verkocht Vasco er een derde (3,8 miljoen) in het laatste kwartaal. Dat kan erop wijzen dat de verkoop ook in de komende maanden nog sterk zal zijn. De verkoop van de Digipass ligt ruim de helft hoger dan in 2005.

De jaaromzet van Vasco steeg met 39% tegenover 2005, tot 76,1 miljoen dollar. In het vierde kwartaal alleen bedroeg de toename zelfs 44%, tot 25,2 miljoen dollar. De operationele winst steeg met 66% in het vierde kwartaal en met 73% in heel 2006.

Netto maakte Vasco in het vierde kwartaal een winst van 5,1 miljoen dollar of 13 dollarcent per (verwaterd) aandeel. In dezelfde periode van 2005 was er drie miljoen dollar winst. Over het hele jaar bedraagt de nettowinst 12,6 miljoen dollar of 33 cent per aandeel, tegenover 7,7 miljoen in 2005.

Vasco won in het vierde kwartaal 470 nieuwe klanten, waarvan 95 banken. In heel 2006 haalde het bedrijf liefst 1.553 nieuwe klanten binnen. In België kon Vasco zijn Digipass-toestelletjes verkopen aan de VDK Spaarbank.

Voor het jaar 2007 gaat het management uit van een omzetgroei met 35 tot 45% tegenover 2006. De brutomarge zou tussen de 60 en 68% moeten uitkomen. De operationele winstmarge zal volgens Vasco tussen 18 en 25% van de omzet bedragen.

Vasco heeft nu al voor 23,6 miljoen dollar aan bestellingen die in het lopende kwartaal zullen worden uitgevoerd. Dat bedrag ligt 84% hoger dan een jaar geleden.

(wdp)