De supermarktgigant Wal-Mart maakte meer winst dan verwacht dankzij koopjesjagers.

De Amerikaanse warenhuisketen Wal-Mart, de grootste ter wereld, heeft in het boekjaar 2006-2007 (dat afliep op 31 januari) 11,2 miljard dollar winst geboekt. Dat is ruim 1 miljoen dollar per uur. Het jaar voordien bedroeg de winst 10,3 miljard dollar. De winst komt uit op 2,68 dollar per aandeel. Het jaar daarvoor was dat nog 2,41 dollar per aandeel.

De omzet van Wal-Mart bedroeg 312,4 miljard dollar. Dat is 9,5 procent meer dan de 240,3 miljard dollar van het boekjaar 2005-2006.

De warenhuisketen maakte gisteren ook bekend dat het tijdens het vierde kwartaal alleen 9,8 procent meer winst heeft gemaakt. Daarmee doet Wal-Mart het beter dan analisten verwacht hadden. De nettowinst bedroeg tijdens het vierde kwartaal 3,94 miljard dollar of 95 dollarcent per aandeel, in vergelijking met 3,59 miljard dollar of 86 dollarcent per aandeel tijdens dezelfde periode in 2005-2006.

Die hogere winst is onder meer te danken aan een gestegen omzet door prijsverlagingen voor speelgoed en consumentenelektronica tijdens de kerstperiode.

Het concern had over het hele jaar wel last van een zwakke textielverkoop door een tegenvallende vraag naar duurdere kledingstukken en felle concurrentie van rivalen zoals Target. De kledingcollectie Metro 7 wordt verwijderd uit 900 van de 1.500 vestigingen die de kledinglijn verkopen. Ook werden veel van de 3.300 vestigingen in de Verenigde Staten verbouwd.

De winst van de vestigingen buiten de Verenigde Staten steeg met 32 procent. Vooral de Britse keten Asda deed het goed, evenals de winkels in Mexico. Wal-Mart deed vorig jaar drie buitenlandse overnames, waaronder een verhoging van de participatie in het Japanse Seiyu tot 53 procent. Wal-Mart verkocht winkels in Duitsland en Zuid-Korea.