Alken-Maes kon vorig jaar zijn marktaandeel behouden in de krimpende biermarkt.

De op een na grootste brouwer van het land is onderdeel van Scottish & Newcastle (S&N), de Britse bierreus die ook het Franse Kronenbourg bezit. Ter gelegenheid van de resultaten van S&N publiceerde Alken-Maes wat beknopte informatie over de gang van zaken. De brouwer kon zijn marktaandeel van 12 procent handhaven, in een markt die 1 procent kleiner werd. In de horeca vergrootte Alken-Maes zijn marktaandeel, terwijl zijn positie in de winkels wat verzwakte. Dat is het gevolg van een bewuste strategie: investeringen en innovaties vinden vooral in het cafésegment plaats. Een voorbeeld is Maes Super Chilled, een tapzuil die het bier extra koelt. Gemiddeld wordt daardoor 8 tot 10 procent meer verkocht. De best presterende merken waren Grimbergen (vooral dankzij de lancering van Grimbergen Blond in blik) en Mort Subite.

Het moederbedrijf S&N wist zijn winst met 22 procent op te trekken tot 303 miljoen pond. Dat cijfer was een teleurstelling, want analisten hadden op 328 miljoen pond gerekend. De winstgroei van S&N was deels te danken aan de Baltic Beverages Holding (BBH), de Russische dochter die gezamenlijk in handen is van S&N en Carlsberg.

BBH is de grootste brouwer van Rusland. De omzet van BBH steeg vorig jaar met 23 procent, dubbel zoveel als de groei van de Russische biermarkt. Russen drinken steeds meer bier en minder wodka, omdat die laatste drank zwaarder belast wordt.

BBH hielp ook Carlsberg aan mooie cijfers. De Deense brouwer zag de winst met 15 procent toenemen. Toch lieten beleggers het aandeel gisteren vallen, evenals dat van S&N. Carlsberg was op een bepaald moment 8,8 procent minder waard, S&N 5,2 procent. Beleggers schrokken van de vooruitzichten die de brouwers bekendmaakten. Carlsberg denkt dat zijn nettowinst dit jaar maar een klein beetje hoger zal zijn dan in 2006. S&N was ook al niet zo positief over 2007. De brouwer schat dat zijn omzet in het thuisland zal dalen door het rookverbod in de horeca. De winstgroei zal ook stagneren door de gestegen grondstofkosten. De brouwers moeten bovendien meer uitgeven aan energie en aluminium voor de blikjes.

De Nederlandse brouwer Grolsch, die gisteren eveneens resultaten bekendmaakte, bevestigde die trend. De volumes in Nederland en Groot-Brittannië namen af doordat de brouwer minder geld had gestoken in promotie. Toch wist Grolsch beleggers aangenaam te verrassen met een hoger dan verwachte winstgroei.

Veel grote brouwers richten zich meer en meer op ontluikende markten, omdat de mature markten in het westen steeds minder rendabel zijn. Er moet meer aan marketing worden uitgegeven om het marktaandeel in een krimpende markt op peil te houden - het voorbeeld van Alken-Maes bewijst het. Ook zijn de westerse markten veel meer gereglementeerd, wat de brouwers met meer verplichtingen opzadelt inzake afvalrecyclage, preventiecampagnes en reclamerestricties.

(rmg)