BRUSSEL - De Amerikaanse frisdrankenreus Coca-Cola stelt de lancering van zijn ,,designerwater'' Dasani in Frankrijk en Duitsland voor onbepaalde tijd uit en haalt het in Groot-Brittannië definitief van de markt. Daarmee komt een voorlopig einde aan een van de grootste rampverhalen uit de recente marketinggeschiedenis.

Coca-Cola hoopte met Dasani in Europa het succes van de VS te herhalen. Daar groeide het merk in geen tijd uit tot het tweede best verkochte watermerk. Maar het Europese avontuur startte slecht toen de Britse media begin deze maand onthulden dat de basisgrondstof van Dasani gewoon kraantjeswater is. Vorige week volgde de terugroeping van een half miljoen flessen door het Britse voedingsagentschap. Door de weerklank die het verhaal kreeg in alle Europese media, werd het voor Coca-Cola onmogelijk om de geplande lancering van het merk in continentaal Europa vol te houden. Het Franse water zou weliswaar afgetapt worden van de Belgische Chaudfontaine-bron, maar dat nieuws had de consumenten wellicht niet kunnen bekeren.

(wdp)