,,De waarde van ABX is nul''
Jannie Haeck. Foto: © Ivan Put
BRUSSEL - ABX, de logistieke dochter van de NMBS, heeft de spoorwegmaatschappij het afgelopen jaar opnieuw flink in het rood geduwd. De spoorwegmaatschappij leed in 2004 een nettoverlies van 350 miljoen euro.



JANNIE Haek, sinds begin deze maand gedelegeerd bestuurder van de NMBS Holding, reageerde vrijdag nog wat onwennig op de grote media-aandacht. De oud-kabinetschef van vice-premier Johan Vande Lanotte (SP.A) was het immers jarenlang gewend om in achterkamertjes grote politieke dossiers te ontrafelen. De kersverse spoorbaas liet voor het eerst in zijn kaarten kijken.

ABX: De NMBS boekt ABX volledig af, waardoor de logistieke dochter definitief uit de boeken van de spoorwegmaatschappij verdwijnt. ABX zou de spoorwegmaatschappij in totaal circa 1,2 miljard euro gekost hebben.

Haek: ,,De waarde van ABX is nul. Voor het einde van dit jaar moet ABX verkocht zijn. Er zijn verscheidene kandidaten en daarmee wordt gesproken. Maar parallel moet Europa nog altijd het herstructureringsplan, dat al uitgevoerd is, goedkeuren. Je moet realistisch zijn en beseffen dat een overnemer niet het grote geld zal betalen als hij al de waarborgen van de NMBS en het sociaal passief moet overnemen. Als Europa het herstructureringsplan niet goedkeurt en er geen overname komt, zitten we met een serieus probleem.''

Sociale dialoog: Bij de NMBS loopt de eerste fase van het herstructureringsplan Move tot eind dit jaar. Dan zouden bij de spoorwegmaatschappij nog 38.000 spoormannen werken tegenover 40.898 begin 2004. Karel Vinck heeft altijd de bedoeling gehad om na 2005 een nieuw groot saneringsplan op poten te zetten. De socialistische spoorbond pleitte er afgelopen week nog voor om de verdere sanering een jaartje uit te stellen.

Haek: ,,We gaan nu een nieuw ondernemingsplan maken. Maar voor mij moeten we niet per se na 2005 opnieuw een groot plan hebben met grote maatregelen en een groot gevecht met de vakbonden. Ik wil geen grote heisa. Niets belet ons om in de loop van 2005 en nadien kleinere maatregelen te nemen die sociaal aanvaardbaar zijn en de productiviteit verhogen.''

De tarieven: Het aantal kilometers dat alle reizigers samen afgelegd hebben, steeg het afgelopen jaar met 7,6 procent, terwijl de omzet slechts met 5,5 procent toenam.

Haek:,,Door allerlei maatregelen hebben we geprobeerd de klanten te verleiden een abonnement te kopen. Daarop zit automatisch een korting. Maar die maatregelen, onder meer het gratis woon-werkverkeer, kenden een groter succes dan gedacht. We moeten de productmix goed bekijken, want het is nog altijd de bedoeling om van de NMBS een rendabele onderneming te maken. Wat de tarieven betreft, vragen we dat de beheersovereenkomst toelaat dat ook kostenstijgingen gereflecteerd kunnen worden in de tarieven.''

De schulden: De schulden van de NMBS namen het afgelopen jaar opnieuw met 600 miljoen euro toe. Na de schuldovername van 7,4 miljard euro dit jaar door de overheid torst de NMBS nog altijd 2,257 miljard euro aan schulden.

Haek: ,,We moeten absoluut zien dat we die schulden in de toekomst kunnen afbouwen, maar nu al staat vast dat ze volgend jaar opnieuw boven de drie miljard euro zullen uitstijgen. De NMBS Holding, waarin de schulden ondergebracht werden, voert dit jaar nog een kapitaalsverhoging door bij het NMBS-filiaal van 500 miljoen euro om de spoorwegmaatschappij van cash te voorzien tot 2007. In de infrastructuurbeheerder Infrabel wordt 457 miljoen euro gestopt.''

Haeks loon: Jannie Haek trad op 1 februari in de voetsporen van Vinck. Hij heeft een mandaat van zes jaar.

Haek: ,,De voorzitter heeft mij mijn ontwerp-contract nog niet overgemaakt. Maar er is mij verzekerd dat ik niet minder zal verdienen dan de gedelegeerd bestuurders van de filialen. En daar kan ik perfect mee leven.''