BRUSSEL - De pasta- tot vleeswarengroep Ter Beke verhoogt zijn dividend met 11,1% tot 1,50 euro per aandeel na een stijging van de nettowinst met 19,9% tot 5 miljoen euro. Ter Beke zegt zijn marktleiderschap inzake ,,koelverse lasagne" in Europa bevestigd te hebben.

Ter Beke boekte afgelopen jaar een stijging van de omzet met 8,5% tot 206,3 miljoen wat leidde tot een 16,5% hoger netto courant resultaat van 6,3 miljoen. Zowel Come a Casa (het pastamerk van Ter Beke) als de vleeswarenverkoop trokken aan.

Circa een derde van de omzetstijging is te danken aan de acquisitie van DiPasto in Frankrijk dat in 2004 voor 12 maanden opgenomen werd in de consolidatiekring tegenover 6 maanden in 2003. Eind 2004 vertegenwoordigen de verse mediterrane gerechten ongeveer 66% van het verkochte volume en 52% van het omzetcijfer. Ter Beke bevestigt in 2004 zijn Europees marktleiderschap in koelverse lasagne. De andere verse mediterrane gerechten (cannelloni, tagliatelli, ) groeiden via twee sporen: een eigen merk en via distributiemerken.

Ter Bekes vleeswarenstrategie is beperkt tot de Benelux. Binnen deze markt, die in totaliteit stabiel is, groeit het segment van de voorgesneden en voorverpakte vleeswaren. Ter Beke kon in Nederland en Engeland de verkoop van paté opdrijven. In de Benelux was dat eerder kookham en gevogeltecharcuterie.

Ter Beke nam met retroactieve ingang van 1 januari 2005, met Langeveld Sleegers één van de belangrijkste bedrijven in Nederland op het vlak van versnijden en verpakken van vleeswaren voor het zelfbedieningskanaal over.

De groep investeerde afgelopen jaar voor 19 miljoen euro en telt 1.200 medewerkers. Ter Beke versterkte op 29 december de balans door een lening van 25,6 miljoen euro om te zetten in 450.823 nieuwe aandelen. Die deelden nog niet in het dividend.