BRUSSEL (belga, reuters) - Lingeriefabrikant Van de Velde, de producent van Marie Jo en Prima Donna, kon gisteren fraaie cijfers voorleggen over 2004.

De nettowinst steeg met 23 procent tot 21,6 miljoen euro, de omzet 9,5 procent tot 103,6 miljoen euro. De geconsolideerde winst, met inbegrip van het in Hongkong genoteerde Top Form International, steeg met 23,5 procent naar 24,7 miljoen euro. Hoe het huidige jaar eruit zal zien, is moeilijk te voorspellen, stelt het bedrijf. De nieuwe collecties zijn goed ontvangen, maar de orders komen trager dan vorig jaar.

Van de Velde zei ook dat het geen eigen winkels zal openen in België, omdat het in ons land voldoende afzet heeft via onafhankelijke multimerkwinkels. In Frankrijk en Duitsland worden wel nieuwe openingen overwogen. Daar ligt het aandeel van de multimerkwinkels in de lingerieverkoop veel lager dan in België: 15 procent in Frankrijk, 22 procent in Duitsland tegenover 40 procent in België.