Belg is tevreden over zijn vaste telefoon
Foto: © photo news
BRUSSEL - Meer dan zestig procent van de Belgen controleert niet of de tariefformule van zijn vaste telefoonlijn wel bij zijn profiel past. De bellers betalen dan ook geregeld meer dan ze verwachten. Toch blijkt uit een onderzoek van de consumentenorganisatie Test-Aankoop dat de telefoongebruiker over het algemeen vrij tevreden is over zijn operator.

Bijna vier op de vijf Belgen hebben een of meer vaste telefoonlijnen. 70% van hen belt via Belgacom, 12 % via Telenet en de overige 18% via alternatieve operatoren zoals Tele2, Euphony, Scarlet en andere.

Volgens het onderzoek zou meer dan de helft van de Belgische bellers zijn operator aanraden aan anderen. Voor Belgacom gaat het om 63% van de respondenten, voor Telenet om 71% en bij de alternatieve operatoren loopt dit cijfer op tot 76%. Er zouden dan ook op het vlak van dienstverlening geen grote verschillen zijn tussen de verschillende operatoren.

Maar die zijn er wel als het gaat over tarieven en kosten. Nochtans kunnen bellers vaak zelf hun situatie verbeteren. Uit het onderzoek blijkt dat de Belgen niet zo snel van operator of tarief veranderen, hoewel dat sinds de liberalisering van de markt erg gemakkelijk is geworden. Test-Aankoop vraagt daarom dat de Kamer zo snel mogelijk het amendement van de Telecomwet goedkeurt. Dit amendement verplicht alle operatoren minstens één keer per jaar hun klanten te melden welk tarief het beste past bij hun gebruikersprofiel.

Van de Belgen die toch het beste tarief nastreven, bekijkt driekwart van de klanten van alternatieve operatoren ook de prijzen van andere spelers op de markt. Kiest de beller ervoor om van tariefformule te veranderen, dan gaat dat in 65% van de gevallen samen met een verandering van operator.

Intussen blijkt dat meer dan de helft van de respondenten niet van plan is om zijn vaste lijn op te zeggen voor een gsm-abonnement. De reden hiervoor is vaak dat internet via de telefoonlijn loopt, of omdat men wil vermijden dat personen die hen vanaf een vast toestel bellen op de mobilofoon, hogere gesprekskosten zouden moeten betalen. Test-Aankoop vindt het niet kunnen dat wie wil genieten van het internet, ook een telefoonabonnement moet betalen.

(nna)