Volgens Vande Lanotte is zijn kabinetschef de beste keuze om op termijn de NMBS binnen drie tot vier jaar uit de rode cijfers te halen en tegelijk via een gezonde dialoog met de vakbonden sociale onrust te vermijden.
Hij verwees naar de verdiensten van de 39-jarige Jannie Haek, die als kabinetschef de voorbije vijf jaar een groot aandeel had in het terugdringen van het begrotingstekort. ,,Wie de begroting van het land in evenwicht kan houden, moet ook in staat zijn de NMBS uit de rode cijfers te halen'', verklaarde de minister van Overheidsbedrijven en Begroting. Een tweede grote troef van Haek was volgens de minister dat hij als voorzitter van Biac, de luchthavenuitbater, de onderhandelingen met de vakbonden over de privatisering van het bedrijf zonder sociale onrust tot een goed einde heeft gebracht.
Ten slotte stelde Vande Lanotte dat na de aanstelling van Haek een complementair trio aan de leiding komt van de hervormde Belgische Spoorwegen. Dat zijn naast Jannie Haek, die de touwtjes in handen neemt bij het moederbedrijf NMBS Holding, Marc Descheemaecker bij de spoorwegdochter en Luc Lallemand bij het infrastructuurfiliaal Infrabel. Het kernkabinet besloot gisteren ook nog om Jean-Claude Fontinoy (MR) te benoemen tot voorzitter van de NMBS Holding.
Jannie Haek omschreef zichzelf gisteren overigens als een ,,zeer toevallige'' treingebruiker. Om snel voeling te krijgen over het reizen per trein kan hij echter bij zijn broer Danny terecht. Die is machinist bij de Belgische Spoorwegen.
(pse)