Kleine aandeelhouders plegen coup op Eurotunnel
Nicolas Miguet, de controversiële leider van het aandeelhoudersverzet, werd gisteren op de algemene vergadering door de minderheidsaandeelhouders van Eurotunnel op gejuich onthaald. Foto: © reuters
PARIJS (reuters, eigen berichtgeving) - Een groep kleine aandeelhouders, geleid door de controversiële Franse oud-presidentskandidaat Nicolas Miguet en de stichter van reisgroep Nouvelles Frontières Jacques Maillot, hebben gisteren de macht gegrepen bij Eurotunnel.

GISTEREN kwamen naar schatting 6.000 kleine aandeelhouders samen in het Parc des Exposition de Villepinte, nabij Parijs, voor de algemene vergadering van Eurotunnel. Doel: de huidige raad van bestuur en het huidige management aan de kant schuiven en zelf de leiding over de uitbater van de tunnel tussen Frankrijk en Groot-Brittannië in handen nemen.

De opstand werd geleid door Nicolas Miguet en Jacques Maillot. Miguet (42) zette via zijn beursblad BoursePlus de aanval tegen de huidige top van Eurotunnel in. Maar hij is helemaal geen onbesproken figuur. De man werd in de jaren '90 beschuldigd van bedrijfsfraude en kreeg tussen 1997 en 2002 het verbod opgelegd om nog een bedrijf te leiden. Hij was ook in 2002 presidentskandidaat voor de Rassemblement des Contribuables Français, een partij die de belastingen omlaag wil. Maar zijn kandidatuur werd niet ontvankelijk verklaard. Zijn politieke sympathieën sluiten dicht aan bij het extreem-rechtste Front National van Jean-Marie Le Pen. Miguet krijgt zeker een plaatsje in de nieuwe raad van bestuur.

De mediagenieke Jacques Maillot (64) is de stichter van de Franse reisgroep Nouvelles Frontières die eind 2001 in handen kwam van het Duitse Preussag. De man is ook bestuurder van de Franse spoorwegen SNCF. Maillot is kandidaat-voorzitter. Het dagelijkse beleid zou in handen komen van de Fransman Jean-Louis Raymond, die eerder al Cacao Barry, Lesieur en GIB Group hielp saneren.

De coupplegers bezaten ruim twintig procent van de stemrechten, de meerderheid dus van de 39 procent aandelen van het bedrijf die op de vergadering vertegenwoordigd was. Miguet vertegenwoordigde 17,72 procent van die aandelen. De groep 'Association de défense des actionnaires d'Eurotunnel' (Adacte) staat voor het saldo. Voor Joseph Gouranton, de voorzitter van Adacte, is ook een plaatsje in de nieuwe raad van bestuur gereserveerd.

Het huidige management kon slechts 8,3 procent van de kleine aandeelhouders achter zich te scharen. De huidige voorzitter Charles Mackay en gedelegeerd bestuurder Richard Shirrefs werden gisterenavond dan ook weggestemd. Philippe Bourguignon, die door de huidige directie naar voren werd geschoven om Mackay op te volgen, had eerder al de handdoek in de ring gegooid. De benoeming van de nieuwe top van het bedrijf was gisteren bij het ter perse gaan nog volop aan de gang.

De coup kwam er omdat het huidige management er maar niet in slaagde om Eurotunnel uit de rode cijfers te krijgen. De schuld beloopt nu al 9 miljard euro en het afgelopen boekjaar dook het bedrijf netto 1,89 miljard euro in het rood. Gevolg is dat het aandeel de afgelopen jaren kelderde. Bij de beursgang in 1987 moest 3,9 euro betaald worden voor een aandeel. Daar bleef gisteren, ondanks de sterke stijging naar aanleiding van de algemene vergadering, slechts 0,6 euro van over. In mei 1989 piekte het aandeel nog op 19,34 euro.

Eurotunnel is voor de Franse beleggers wat het Lernout & Hauspie-debacle was voor de Belgische kleine beleggers. De Britse en Franse regering bereikten in 1986 een akkoord over de bouw van de tunnel, maar de toenmalige Britse premier Margeret Tatcher wou onder geen beding dat overheidsgeld in het project zou worden gestopt. Daarom werden ook de kleine beleggers warm gemaakt om in het project te stappen. Het gros van de aandelen werd in Frankrijk gesleten.

Maar het is maar de vraag of de nieuwe leiding erin zal slagen om het tij te keren. Prioriteit is om met de banken een akkoord over een schuldherschikking te bereiken. Maar Miguet heeft er al mee gedreigd de schulden niet meer te zullen betalen als de banken zich niet gewillig opstellen. Hij wil op die manier de Franse en Britse overheid mee in het bad trekken. Maar beide lieten gisteren al weten dat geen overheidsgeld in Eurotunnel gestopt wordt. Analisten vrezen dat de strategie van Miguet het bedrijf helemaal in de afgrond zal storten.

(cv)