PROFIEL. Vincent Bolloré. Van papierkoning tot mediatycoon
Foto: © BELGA/AFP
PARIJS (reuters, bloomberg) - Na een maandenlange machtsstrijd is de Franse industrieel Vincent Bolloré (53) voorzitter geworden van de reclamegroep Havas. Nu staat hij voor de moeilijke taak om beleggers, klanten en personeel op zijn hand te krijgen.

De raad van bestuur van Havas, de zesde reclamegroep ter wereld, benoemde Bolloré dinsdag tot voorzitter. Dat gebeurde na een lange machtsstrijd waarin Bolloré een belang van 22 procent bijeenkocht in Havas en zo de grootste aandeelhouder werd. Die strijd kostte gedelegeerd bestuurder Alain de Pouzilhac de kop. Hij had zich er heftig tegen verzet dat Bolloré bestuurder zou worden.

Bolloré heeft zich door de jaren heen een reputatie van corporate raider bijeengekocht. Hij vergaarde een fortuin door zich in te kopen in ondernemingen die volgens hem slecht geleid of ondergewaardeerd waren, en die daarna weer met veel winst te verkopen. Zijn bekendere ,,slachtoffers'' zijn de nutsgroep Bouygues, de mediagroep Pathé en de zakenbank Lazard.

Hij begon zijn carrière bij de Compagnie Financière Rothschild, waar Edmond de Rothschild hem hielp om opnieuw de controle in handen te krijgen van het zieltogende familiebedrijf OCB, dat sigarettenpapier fabriceerde. Via zijn familie had de jonge Bolloré veel contacten in de wereld van de haute finance , en het is door die te gebruiken dat hij zijn imperium kon opbouwen. Dat imperium omvat talloze bedrijven in de papiersector, de logistiek, het transport, maar ook plantages in Afrika en Azië.

Sinds kort heeft Bolloré zijn oog laten vallen op de media- en communicatiesector. Zo startte hij dit jaar een digitale televisiezender, Direct8. Eind vorig jaar toonde hij interesse voor de in moeilijkheden verkerende krant Libération , maar daar trok hij zich terug ten voordele van Edouard de Rothschild.

In die nieuwe strategie past ook de opbouw van het belang in Havas, dat Bolloré een langetermijninvestering noemt. De mediasector kijkt afwachtend toe hoe de magnaat, die geen enkele ervaring heeft in de reclamesector, de groep er weer bovenop zal helpen.