Volkswagen moet 10 miljard besparen
Volkswagen is niet van plan fabrieken te sluiten, alle andere maatregelen worden wel overwogen. Foto: © BELGA/AFP
BRUSSEL (bloomberg, reuters, afp) - Volkswagen kondigt aan fors te besparen in de komende jaren. Maar fabrieken sluiten is niet aan de orde, zegt Wolfgang Bernhard, de topman van de Volkswagen-afdeling van de groep. Daarmee ontkent de man alle geruchten over een mogelijke sluiting van de fabriek in Vorst.

VOLKSWAGEN heeft niet de intentie om fabrieken te sluiten. ,,We zullen alle andere mogelijkheden benutten'', zei Bernhard gisteren in een conference call met analisten. Maar verder sluit Bernhard geen enkele maatregel uit. ,,Er zijn geen heilige koeien.'' Wolfgang Bernhard belooft om ,,elke steen om te keren''.

Er moet fors bespaard worden. Volgens Bernhard liggen de productiekosten van Volkswagen 40 procent hoger dan bij de concurrentie.

De directie heeft voor alle filialen een plan opgesteld. Als de doelstellingen niet gehaald worden, moet aan andere opties worden gedacht, zegt de financieel directeur Hans Dieter Pötsch, die hiermee indirect dreigt met het schrappen van banen.

De Volkswagen-groep wil in 2008 vier miljard euro meer winst boeken. Om dat doel te bereiken, heeft de groep een plan klaargestoomd met besparingen ter waarde van 10 miljard euro. Het overgrote deel van die som moet van de Volkswagen-afdeling komen. Wolfgang Bernhard, de topman van die afdeling, moet zo'n 7 miljard besparen.

De afdeling voor Volkswagen-personenauto's (VW, Skoda, Bentley en Bugatti) moet tegen 2008 drie miljard euro besparen aan grondstofkosten, de productiekosten moeten met 1 miljard euro afnemen, de vaste kosten moeten 500 miljoen euro dalen, net als de garantiekosten. Tegelijkertijd wil Bernhard de werking van de verkoop en distributie met 2 miljard euro verbeteren.

Bernhard wil ook het aantal gevallen halveren waarin er een beroep gedaan wordt op de waarborg voor een wagen ouder dan 12 maanden. Deze maatregel is een onderdeel van het programma om de kwaliteit van Volkswagen te verhogen. Vorige week zei de topman nog dat hij wil focussen op de verbetering van de Volkswagen-auto's.

Om deze doelstellingen te bereiken, wil Volkswagen zijn hele werking herbekijken: de manier waarop het onderdelen levert, waarop het auto's bouwt en waarop het zijn aankopen doet bij toeleveranciers.

,,We zijn te kwetsbaar voor externe druk'', zegt Hans Dieter Pötsch, de financieel directeur van Volkswagen, in een conference call met analisten. Volgens de financieel directeur kan de operationele winst in 2005 in het slechtste geval ,,dramatisch verslechteren''. Het bedrijf staat voor uitdagingen als de sterke prijsdruk, de zwakke economie en de euro-dollar wisselkoers.

Daarom probeert Volkswagen de kosten van elk nieuw model onder die van zijn voorganger te houden. Toch plant de groep vijf tot tien nieuwe modellen voor 2008, een investering van 2,5 miljard euro.

De koers van Volkswagen reageerde gisteren negatief op het nieuws. Het aandeel sloot gisteravond 2,55 procent lager af dan de slotkoers van dinsdag. Een aandeel Volkswagen is nog 39,76 euro waard. Bij het begin van de beurshandel steeg de koers nochtans tot een maximum van 41,39 euro. Maar later op de dag moest het aandeel, bij zware handel, terrein prijsgeven.

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig