De markt voor gps-navigatie blijft sterk groeien, maar de koers van Tele Atlas, een van de twee leveranciers van de digitale wegenkaarten, zakt almaar verder weg.

GISTEREN zakte Tele Atlas weer 2,3% tot 13,7 euro. Enkele maanden terug noteerde het aandeel nog bijna dubbel zoveel. In november vorig jaar kwam het aandeel tegen 18,5 euro naar Euronext Amsterdam. Bij de eerste notering schoot de koers meer dan 11% hoger.

Wat is er ondertussen veranderd? Het bedrijf van de Belgische topman Alain De Taeye leverde pas nog resultaten over de eerste helft van 2006 af volgens de eigen voorspellingen. En de doelstellingen werden herbevestigd. De omzet zal uitkomen rond de 250 miljoen euro (+25%) en de volgende jaren zou daar telkens 20% bijkomen.

,,Het bedrijf treft geen schuld", zegt analist Eric De Graaf van Petercam Nederland, die het aandeel op afbouwen heeft staan met een koersdoel van 14 euro. ,,Beleggers gingen ervan uit dat de prognoses van Tele Atlas te conservatief waren.'' Maar nu blijkt dat ze vrij correct waren: de beleggers waren gewoon te enthousiast. Daardoor noteerde het aandeel veel te duur. En zelfs nu verrekent de koers nog zowat vijf keer de verwachte omzet. Dat is dubbel zoveel als de waardering van Navteq, de Amerikaanse aartsrivaal. Volgens De Graaf mag Tele Atlas wel wat duurder noteren, wegens de hogere groei. Navteq is groter en levert meer voor de ingebouwde navigatiesystemen, terwijl vooral de markt voor draagbare systemen groeit. Bovendien groeit Europa harder dan de VS.

Toch zal er noch dit jaar, noch in 2007, volgens De Graaf al winst zijn voor Tele Atlas. Dat komt door de hoge kosten voor het digitaal in kaart brengen van het wegennet. Bij een explosief groeiende omzet zal er op zeker moment toch veel geld verdiend worden, maar dat punt is dus verder weg dan gedacht.

Bovendien lokt de groeiende gps-markt nieuwe spelers zoals Philips, dat voor de wegenkaarten een beroep doet op ex-dochter Navteq.

En vorige week maakte TomTom, de specialist in draagbare gps-toestellen, bekend dat het voor een nieuw belangrijk model gebruik gaat maken van Navteq-kaarten. TomTom steunde tot nu voor 97% op kaarten van Tele Atlas en is goed voor een vierde van de omzet.

Daarom kwam de koers van Tele Atlas de jongste dagen nog meer onder druk. Omgekeerd steeg de koers van Navteq met 12% na het binnenhalen van TomTom.

Het lijkt perfect normaal dat een bedrijf niet volledig afhankelijk wil zijn van één leverancier en het roept dus geen vraagtekens op over het aanbod van Tele Atlas. Maar als de verwachtingen al te hoog gespannen waren, doet dat toch extra pijn.